Pas geleden heb ik het topic gestart voor het mistachterlicht probleem.
phpBB2/viewtopic.php?t=17724
Om mijn auto door de APK heen te krijgen zat ik alleen niet met het probleem voor een mistachterlamp. We hebben immers ook zijknipperlichten nodig, en stadslicht.
Het stadslicht heb ik opgelost door blanke lenzen te plaatsen op de plaats waar eerst de oranje lenzen zaten. Volgens de regelgeving mogen we wel witte knipperlichten voeren, maar geen oranje stadslicht. De meest eenvoudige oplossing is dus de blanke lenzen. Kinderlijk eenvoudig te plaatsten, het is net of je een lampje moet verwisselen.
Van adfaasen kreeg ik de tip om voor wat betreft het mistachterlicht de versie te gebruiken met afstandsbediening. De wet schrijft voor dat we in de auto een verklikkerlichtje moeten hebben dat aangeeft als de lamp brandt. Dit lichtje zit dus in de afstandsbediening. Na RDW of APK kun je er voor kiezen de lamp er weer af te halen, maar officieel moet je hem laten zitten.
Voor de knipperlichten heb ik gekozen voor de LED knipperlichten op de spiegels. Dat is minder eenvoudig om te monteren. Daarvoor heb ik hulp gekregen uit USA. Ik heb een step-by-step ontvangen van Donny M. en heb hem vertaald, en hier en daar aangepast waar ik dingen ben tegen gekomen.
OK, daar gaan we:
Geschreven door Donny M. (dontana69@yahoo.com)
Vertaald, gevolgd en hier en daar aangepast door Patrick Ulenberg
9 stappen voor het installeren van LED knipperlichten. Deze instructies zijn voor het vervangen van een complete spiegel unit, of voor de spiegelhoezen met LED lampjes. De laatste heb ikzelf gebruikt (Patrick).
Ok, als eerste moet je deze instructies uitprinten en paraat houden bij de installatie van de nieuwe knipperlichten. Lees alles eerst aandachtig door, dan heb je een beetje een idee wat je te doen staat. Check je nieuwe spiegels of spiegelhoezen, en overtuig je ervan dat ze heel zijn en werken. Wat je nodig hebt zijn zogenaamde Piggybacks/snap-lock connectoren. Hiermee kun je eenvoudig een nieuwe draad verbinden aan de bestaande bedrading.
Verder heb je nodig:
Een torx schroevendraaier
Een hobbymesje
Wire strippers
Een waterpomptang (voor de snap-lock/piggyback connectors)
Een zaklamp
Een lading geduld en doorzettingsvermogen
Houdt alle schroefjes en boutjes bij elkaar, en onthoud waar ze vandaan komen. Als je deze handleiding doorleest, je er aan houdt en de tijd neemt, loop je niet het risico jezelf te verwonden, of je auto natuurlijk. Deze instructies zijn voor een Mustang 1S97, model 2005/6. Ik als schrijver ben niet verantwoordelijk voor eventuele fouten, of beschadigingen aan jezelf of aan de auto. Voor mij hebben deze instructies gewerkt, maar het kan ook zo zijn dat het bij jou niet werkt. Zelf aanpassingen aan je auto doen, is voor eigen risico.
OK, bovenstaand moet er volgens de originele schrijver bijstaan.
1. Oud en Nieuw
Begin aan de driverside. Achter de buitenspiegel (aan de deurkant) is een driehoekig gevormde cover. Dit is de spiegelcover. Trek deze voorzichtig naar je toe. Als het goed is klikt hij makkelijk los. Als het niet makkelijk lukt, is de platte schroevendraaier misschien handig om je te helpen. Let wel op waar je de schroevendraaier plaatst. Achtyer de spiegelcover zitten drie moeren die de spiegel op z’n plek houden. Draai deze helemaal los, en let daarbij op dat je de moeren niet kwijtraakt. Aannde spiegel zit een connector. Klik deze connector los door een palletje in te drukken, en voorzichtig de connector lost te trekken. Nu is de spiegel los. Bewaar de spiegel goed, wie weet of je hem ooit nog eens nodig hebt. In het geval je een compleet nieuwe spiegelunit hebt, plaats je deze in omgekeerde volgorde. Vergeet daarbij niet de draden van de LED verlichting door de deur te laten lopen. Heb je een spiegelhoes, dan moet je onderin de originele spiegelunit een klein gaatje boren om de bedrading netjes weg te werken tussen de hoes, en de originele spiegelunit. Haal nu de plakstrip los, voer de draadjes door het nieuwe gaatje (dat je later nooit meer terug ziet), en plak de hoes over de originele spiegelunit. Druk heb stevig aan, en let daarbij op dat je geen beschadigingen maakt.
2. Binnenzijde van de deur
Nu moet je de binnenzijde van de deur losmaken. Achter de deurhandle zit een klein klepje (heb je vast wel eens horen rammelen, mooi moment om ook dat aan te pakken?) Haal deze voorzichtig los met een kleine schroevendraaier. Achter dit klepje zit een torx bout, deze zit goed vast, maar hij moet er toch uit. Let daarbij op; een Torx is een Torx, en geen keijskop, inbus of platte schroef. Draai hem dus ook los met een Torx. Doe je dit niet, loop je de kans de bout te beschadigen, en krijg je hem nooit meer los. De volgende stap is de armleuning. De electrische raambediening zit hierop gemonteerd. Het bovenste gedeelte kun je zo naar boven trekken, en losklikken. Het wordt op z’n plek gehouden door 4 drukclips. Het gedeelte daaronder kun je vervolgens ook zo loshalen. Als beide los zijn, klik ze dan even tijdelijk in elkaar, en laat het geheel loshangen, of maak de connector met het clipje even los om het geheel aan de kant te leggen. Als dit geheel los is, kom je nog een boutje tegen dat ook los moet. Achter het handvat van de deur, zit nog een klepje. Ook dat komt eenvoudig los met een schroevendraaier. Hier achter bevindt zich nog een Torx bout. Draai ook deze bout volledig los. Als laatste zijn er nog 8 boutjes rondom de binnenzijde van de deur die je ook dient te verwijderen. De binnenzijde van de deur is nu volledig los. Til hem voorzichtig op, en kijk goed hoe het geheel nog vast zit aan de deur. Forceer niets, en let goed op hoe het palletje van het slot door de binnenzijde heen komt, hij moet straks weer door hetzelfde gaatje. Trek nu de draden van de nieuwe spiegelunit/spiegelcovers door de deur, langs de binnenkant van de deur door naar de zg. ‘snorkel’ waardoor alle bedrading van deur heenlopen. Dit is een rubber slang die je ziet zitten tussen de deur, en de body van de auto.
3. Vissen
Nu de deur helemaal open ligt, en alles loshangt, zul je de nieuwe bedrading door de snorkel heen moeten zien te krijgen. Je kunt de snorkel zo loshalen. Doe dit ook aan beide zijden; de deurzijde, en de bodyzijde. Let hierbij goed op hoe je ze losmaakt, dqan krijg je ze straks weer wat minder lastig op hun plek. De deurzijde zal geen probleem opleveren, de bodyzijde is echter een ander verhaal. Aan de bodyzijde zit de snorkel eerst om een connector heen, en sluit daarna de ingang naar de auto af. Haal nu de nieuwe kabels door de snorkel heen, en let daarbij goed op hoe de bedrading loopt. Je wilt het straks niet weer loshalen omdat de kabels ergens omheen zitten. Het meest eenvoudig is als je de snorkel zo recht mogelijk maakt, en met behulp van een stukje ijzerdraad door de snorkel heen gaat. Verbind de kabeltjes met ducktape aan het ijzerdraad, en trek de nieuwe draden voorzichtig door de snorkel heen. Nu je nieuwe kabeltjes door de snorkel heen zijn, moeten ze nog de auto in.
4. De Chinese Muur
OK, waar de bedrading de body van de auto in gaat, is een grijze connector tevoorschijn gekomen. Je moet deze connector net iets uit de body trekken, genoeg om een opening te creëren om de nieuwe bedrading doorheen te laten lopen. Het is wat lastig deze connector los te maken; je moet met een platte schroevendraaier aan de bovenkant van de connector een clip naar beneden duwen om hem los te krijgen. Zo’n zelfde clip zit ook aan de onderkant. De kans bestaat dat de connector steeds terug schiet in z’n behuizing, dus dat is wat tricky. Je hebt zo goed als geen ruimte om dit te doen, maar het is wel mogelijk met een hoop gewurm.
Heb je deze connector los, dan merk je dat je de nieuwe bedrading niet door de connector heen kunt krijgen, dus zal de bedrading er omheen moeten lopen. Er zit een uitsparing in de connector, waarlangs je de bedrading kunt laten lopen, maar mijn ervaring is dat als de connector dan terug gaat in z’n behuizing, dat de bedrading dan afgekneld word, dus bij mij heb ik de bedrading aan de bovenkant van de connector door de body heen geleid. Juist ja, op de plek waar de bovenste clip zit.
Nu zul je de bedrading aan de binnenkant van de auto op moeten vangen. Om hier bij te kunnen, zul je eerst wat onderdelen moeten losmaken, het stepboard (de plastic strip waar heel groot ‘Mustang’ op staat) en het interior kickpanel (de plastic zijkant bij je linkerbeen als je in de auto zit). Eerst het stepboard, deze klik je eenvoudig los, gewoon naar boven trekken, wel met beleid. Dan de interior kickpanel. Als je goed kijkt, zie je dat deze met een soor plastic boutje op z’n plaats gehouden wordt. Deze verwijder je voorzichtig, je hebt hem later weer nodig om alles weer vast te zetten. Is deze los, dan schuif je het kickpanel in de richting van de achterkant van de auto, niet richting de binnenkant van de auto, maar richting de achterkant. Dan haal je het tapijt net genoeg weg om de ruimte waarin je werkt vrij te maken.
5. Licht aan het eind van de tunnel
In deze stap heb ik werkelijk in alle mogelijke posities gelegen, gezeten gestaan... Het is tijd om de kabels door de body heen te trekken. Pas hierbij weer op dat je het met beleid doet. De gaten waar de draden doorheengaan kunnen scherpe randjes hebben, waardoor je de coating van de draden kunt strippen als je niet oppast, dat geeft weer nare gevolgen met sluiting enzo.
OK, pak je zaklamp, en kruip naar de pedalen. Als je hiet iets omhoog kijkt waar de draden ongeveer uit moeten komen, zie je een ovaal gat. Daar moeten ze door heen. Neem een stuk stevig ijzerdraad, en steek dit vanaf de buitenzijde van de auto door de body heen, en ga met je vrije hand door het ovale gat, zover als het gaat... vis nu het stuk ijzerdraad door het ovale gat heen, en laat het dan even hangen. Bevestig met een stukje ducktape de draden aan het stuk ijzerdraad, en trek dit cvoorzichtig door het ovale gat. Het kan even wat moeite kosten, maar het komt uiteindelijk allemaal goed. Leidt de draden of over de pedalen heen, of leg ze onder het tapijt in de uitsparing die je daar ontdekt. Trek de draden richting het middenconsole, en leidt ze richting de passagierszijde. Daar kun je alles even laten liggen.
Als je de nieuwe bedrading doorgetrokken hebt naar de passagierszijde, is het tijd om in omgekeerde volgorde alles weer in de originele staat terug te brengen. Zet het kickpanel er weer op, het stepboard, en schroef de binnenzijde van de deur weer op z’n plek. Wees daarbij extra voorzichtig met het slotmechanisme.
6. Spiegelen
Al het voorgaande, kun je nu ook aan de passagierszijde doen. Het enige verschil is waar de draad de auto binnenkomt. Het ovale gat, zit boven de autocomputer (de SJB-Smart Junction Box), en je zult het op gevoel moeten doen, omdat je het gat niet kunt zien doordat de SJB het zicht enigszins belemmert.
7. Pauze
8. The French Connection
Nu dat je alle nieuwe bedrading op de plek hebt waar je ze aan moet sluiten, even iets waar je rekening mee moet houden. ***we hebben te maken met LED lampjes, en die werken maar één kant op*** met andere woorden, plus moet op plus, en aarde moet op aarde. Ik heb als bedrading speakersnoer gebruikt, en die hebben een duidelijk kleuraanduiding; rood is plus, zwart is aarde.
9. De laatste loodjes
Klaar om aan te sluiten? Daar gaan we. Aan de passagierszijde vindt je twee kabelbomen bij de zg firewall; het board waar je voeten ongeveer zitten als je op de passagiersplaats zit.. Eén komt van de driverside, en één gaat er door de firewall heen. Uiteindelijk komen de twee kabelbomen wel bij elkaar uit. Het draadje voor de driverside (linksaf) is GRIJS/ZWART; een grijze draad met een zwarte streep er over heen. Deze hoort in de kabelboom te zitten die naar de driverside gaat. Het draadje voor de passagierszijde is BLAUW/ORANJE; een blauwe draad met een oranje streep er overheen. Deze draad bevindt zich in de kabelboom die door de firewall heen gaat.
Dit is wel een lastige, ik kon in de betreffende kabelboom de grijs/zwarte draad echt niet vinden. Ik heb daar de volgende oplossing voor gebruikt; Ik heb de SJB losgeschroefd. Hij zit met één moet vast, die zie je vanzelf aan de onderzijde van de SJB. Als je de SJB los hebt (moer los, en voorzichtig naar beneden bewegen), zie je aan de achterkant een aantal connectoren. De grijze is de connector die je nodig hebt. De draden die uit de connector komen, daar zitten sowieso beide kleurcombinaties in. Daar heb ik alles ook aangesloten. Ikzelf heb alleen 1 fout gemaak bij de BLAUW/ORANJE draad. Ik had drie draden gevonden die aan de omschrijving voldoen. Ik heb de verkeerde gegokt. Geen probleem echter, piggyback laten zitten, en nieuwe spiegeldraad losmaken, en op naar de volgende BLAUW/ORANJE combinatie. De GRIJS/ZWARTE combinatie was echter niet te missen.
NB: de kleurcombinaties van de juiste draden zijn in elk geval voor Mustang S197 model 2005/2006. Andere modellen kunnen afwijken in kleurcombinaties.
OK, heb je de juiste draden gevonden, leg dan eerst de originele draad in de piggyback, en dan de nieuwe draad ernaast. Klik de piggyback dicht, en knijp hem aan met een waterpomptang. Eerst de driverside, en dan de passagierzijde. Dan de aarde, in mijn voorbeeld de twee zwarte draden die n u over zijn. Verbindt deze aan elkaar, en dan aan een oogje. Dit oogje kun je dan weer aan de aarde moer naast de SJB verbinden. Nou, testen maar. Doe de waarschuwingslichten aan. Werkt dit naar behoren? Dan de individuele knipperlichten controleren, linksaf en rechtsaf. Als één van de twee zijden het nu niet doet (meest aannemelijke zijde is de passagierszijde-BLAUW/ORANJE), heb je in de verkeerde draad getapt. Zoek de juiste en test weer. De GRIJS/ZWART combinate kan eigenlijk niet missen.
Alles OK? Zet alles dan weer in elkaar, en op naar de APK! Mits je het mistachterlicht, en de stadlichten ook geregeld hebt dan
Eindresultaat:

En dit is het resultaat van het ...ahem... mistachterlicht:

Veel succes!