1966 1968 Distributor cap / rotor verschillen?!

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
66ragtop

1966 1968 Distributor cap / rotor verschillen?!

Bericht door 66ragtop »

Hallo,

Na vele uren vechten met mijn 66-er l6 ben ik er achter gekomen dat ik er nog niet ben...Murphy! :?
Omdat mijn vacuumpotje van de 66-er verdeler lek was heb ik in de USA een complete gereviseerde verdeler gekocht van een 68-er aangezien dit als update word gezien. Dan heb ik ook nog een Pertronix geinstalleerd (12V geschakeld op de Pertronix bobine, en alles ge-tripplechecked en nagemeten voor het starten)

Gisteren wilde ik starten maar geen vonk. Alles nog eens nagemeten, niks, dus dan eens de 1966 rotor met de 1968 rotor vergeleken: de 1968 rotor is ruim 2-3mm korter (dus de cirkel is kleiner als de rotor draait) wellicht vandaar dat er niks word doorgegeven.

Nu vind ik het wel raar, want de rotor bevestiging is inderdaad verschillend voor de jaren 66/68, de rotor lengte (beschreven cirkel van de draaiende rotor) is blijkbaar ook verschillend, maar de verdelerkap is hetzelfde gebleven (punten op dezelfde afstand)?
De weg-gefreesde binnencirkel van de punten in de 1966 verdelerkap is bij mij nu 65mm en de rotor heeft een beschrijvende cirkel van om en nabij 64-65mm. De nieuwe rotor heeft een beschrijvende cirkel van 60mm...volgens mij de reden waarom ik geen vonk krijg.

Heeft iemand meer info hierover aub... of nog beter, zijn er mensen die even hun l6 verdelerkap eraf willen klikken en de afstand tussen (het weggefreesde deel van) 2 overstaande pennen willen meten? (stukje karton afknippen op 65mm en kijken of deze tussen de uitgefreesde pennen past). Ik zoek dus een kap die rond 60mm ligt.

Ik durf nu niet nog een verdelerkap te bestellen, want anders lig ik met 2 kappen die ik nu niet kan gebruiken.

Alvast bedankt!
David
1967 Chevrolet Camaro RS/SS Convertible, 383ci V8 stroker + crossram 2x4bbl (project)
1968 Chevrolet Camaro coupe (project)
Big_fun_58

Re: 1966 1968 Distributor cap / rotor verschillen?!

Bericht door Big_fun_58 »

Het klopt dat er verschillen in de rotor lengtes zitten.
Daar ben ik ook wel een achter gekomen maar weet echt niet waar dit voor bedoeld is.
Ik ben benieuwd of er een verklaring is? Zal dit topic zeker volgen.
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Mitch

Bericht door Mitch »

Nadat je je verdeler vervangen heb, heb je die dan wel weer op dezelfde stand gezet? Even een idee wat in me op kwam, als de oude verdeler er uit kwam en de rotor stond op bijvoorbeeld, cil 1. Heb je je nieuwe rotor dan ook wel op cil 1 gezet? Anders lijkt het mij dat je ontsteking volgorde niet meer klopt als je dat niet heb gedaan.

Het is maar een idee, als ik er naast zit moet iemand me maar corrigeren!

Gr.mitch
'68 Coupe
'05 GT Vert... sold
'65 Coupe... sold
'05 Supercharged GT... sold
'65 Coupe... sold
66ragtop

Bericht door 66ragtop »

Mitch schreef:Nadat je je verdeler vervangen heb, heb je die dan wel weer op dezelfde stand gezet? Even een idee wat in me op kwam, als de oude verdeler er uit kwam en de rotor stond op bijvoorbeeld, cil 1. Heb je je nieuwe rotor dan ook wel op cil 1 gezet? Anders lijkt het mij dat je ontsteking volgorde niet meer klopt als je dat niet heb gedaan.

Het is maar een idee, als ik er naast zit moet iemand me maar corrigeren!

Gr.mitch
@Big_Fun_58:
Ik ben al blij om te horen dat er inderdaad verschillen in de lengtes zijn. Wellicht dus opzoek gaan naar een juiste lengte voor de mijne.

@Mitch:
Ik heb de rotor inderdaad weer op dezelfde stand gezet. Aangezien de oliepomp onderin het blok een 6-kant is kan ik dus 'maar' 30° verkeerd zitten...1 volledige cilinder dus, en duidelijk visueel zichtbaar. De ontstekingsvolgorde zou in principe nog verkeerd mogen zijn voor nu, want toen ik startte hoorde ik duidelijk dat hij niet wilde... niet eens een kleine ontsteking ofzo.
Dan heb ik een bougie eruit gedraaid en op de massa gehouden bij het starten. Zo zie ik of deze wilt vonken of niet, afgezien van de ontstekingsvolgorde.
In dit geval dus geen vonk... Toen ik de rotor vergeleek met de 'oude' werkende 66-er zag ik het verschil in lengte.

Ik hoop dat er hier mensen zijn met een L6 die dit even willen/kunnen nameten wat de lengte van hun rotor is, zodat ik evt. een andere juiste rotor kan kopen.

Thnx
1967 Chevrolet Camaro RS/SS Convertible, 383ci V8 stroker + crossram 2x4bbl (project)
1968 Chevrolet Camaro coupe (project)
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”