Iemand verstand van diesel techniek ?

Plaats de jouwe hier.........

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
peer

Bericht door peer »

Ik weet dat deze vraag eigenlijk niet op dit forum terecht hoort maar aangezien hier toch wel een aantal autotechneuten zijn stel ik de vraag toch.
Ik zit nu al enkele dagen met een uitvallende diesel. Het gaat om een peugeot 106. Als ik de auto start loopt hij meteen. Maar na 10 meter rijden of 2minuten stationair draaien valt de motor stil. Deze is ook niet meer aan de gang te krijgen door normaal doorstarten. Als ik de motorkap dan open doe dan valt me op dat er heel veel lucht in de diesel leiding zit. Als ik dan met behulp van het hand pompje de lucht eruit pomp (zonder het nippeltje van de ontluchting los te draaien) dan start de diesel wel na eventjes doorstarten. Al hij dan loopt blijft hij redelijk lopen en als ik dan een paar 100 meter gereden heb loopt ie als een zonnetje. Maar als ik dan de motor kap open doe zie ik dat er nog steeds lucht rond gepomp wordt.

Dit is het probleem waar ik dus mee zit. Nu de vragen:

- Als je de ontluchtings nippel niet open draait blijft er dan altijd licht in het brandstof systeem of gaat dit er uit via de verstuivers?

- De diesel slangen lijkt in orde wat kan het nog meer zijn?

- Als de auto dan 3 uurtjes stil staat is er nog geen echt probleem maar wel wat happeringen. Als de auto 8 uurtjes (werktijden) of een nachtje stil staat liggen er 3 druppeltjes diesel onder de auto maar de hoeveelheid lucht is een op een slang van 30 cm zeker 10 cm lucht. (nooit die 3 druppeltjes).

Alle mogelijke oplossing en hulp is zeer welkom omdat ik er echt gek van wordt en zie mezelf binnekort wel met een lege accu staan vanwege het doorstarten. De peugeot dealers bij ons in de buurt hebben pas over een week of 3 de tijd om een keer te kijken en de auto kan eigenlijk niet gemist worden.
65-fastback

Bericht door 65-fastback »

dieselpomp stuk lijkt me
Ford Mustang 1965 fastback extreme street/strip; '69 408w, TKO600,
the Shelby recreation + 1969 MACH 1, both currently under construction.
Harley Davidson Fatboy 2003 anniversary
joost

Bericht door joost »

Hmm.....gaat het hier om een rotatiedieselpomp?
Je zal zien dat er naar je verstuivers 4 metalen leidingen en 4 rubberen slangetjes lopen. De metalen leidingen vertrekken van de pomp. De rubberen darmpjes verbinden de verstuivers met elkaar en een terugloop naar de aanvoerleiding van de dieselpomp.
Hoogstwaarschijnlijk lekt er één van deze darmpjes, dat zijn overloopkanaaltjes die het teveel aan diesel aan de verstuivers opvangen. Indien hier ergens een scheurtje is zal bij stilstaan de diesel terug naar je tank lopen en je aanvoerslang zich vullen met lucht.

Het feit dat je 100m kan rijden is doordat er zich nog een voorraad diesel in de pomp bevind, eens deze op val je stil en doorstarten heeft geen zin daar een rotatiepomp niet zelfontluchtend is.

Dus wat ik zou doen:
1. check de overloopdarmpjes tussen de verstuivers en de pomp
2. check de aanvoerleiding inclusief slangklemmen, dichtingen, koperen ring van de aanvoer tot aan de pomp voor eventuele lekken.
3. check dat je mazoutfilter nergens geen valse lucht kan trekken =>dichtingen ok?
4. als laatste (maar vrij onwaarschijnlijk) maak de plaatsen waar de verstuivers in je kulas geschroefd zitten goed proper zodat je kan kijken voor eventuele lekken aan de koperen ring die de verstuiver afdicht in je blok.

Ik hoop dat het één van deze oorzaken heeft, een kapotte dieselpomp gaat je een serieuze grap kosten. (Nog een kleine bedenking....je tankontluchting is toch in orde hé? Of heb je een serieuze zuigkracht als je moet gaan tanken?....hierdoor kan je ook allerlei rare storingen mee voorhebben...)

Succes!
Groetjes,
Joost
Wim67

Bericht door Wim67 »

Sorry, maar dit kan ik niet aanzien.
Wat een onzin wordt er dan even snel op geantwoord.
Als je er geen verstand van heb antwoord dan niet, ook als het goed bedoelt is!
Twee dingen zijn zeker, de pomp is in orde want de motor slaat aan en loopt regelmatig als een zonnetje.
Als een diesel afslaat betekent dit dat er valse lucht via de brandstof wordt aangezogen. Een diesel is namelijk een zelfontbrander die als deze diesel blijft krijgen door blijft draaien. Er wordt lucht in de aanvoer geconstateerd(lagedrukdeel), dit is voor de pomp, na de pomp zou er veel brandstof lekken (hogedrukdeel). Lekkage na de verstuiver kan, maar dit leidt absoluut niet tot luchtaanzuigen, hier heerst namelijk nog een geringe druk. Dit heeft ook geen invloed op het afslaan. Ik weet haast wel zeker dat je brandstoffilterafdichting niet in orde is, pas gewisseld? In de toevoer hoort absoluut geen lucht te zijn!
Groeten,Wim
joost

Bericht door joost »

Wim,dit is toch net hetzelfde als ik gezegd heb?! :blahblah:

Lucht in de aanvoerleiding...is niet slecht bedoeld hoor, maar ik kan het van die overloopslangetjes vertellen omdat ik het zelf heb voorgehad met mijn Sierra 2300 diesel.
Eén slangetje had een haarfijn scheurtje en daar deze rechtstreeks aangesloten is aan de aanvoerleiding (t-stuk) krijg je dus een lek waar de aanvoerleiding lucht kan zuigen. Bijgevolg had ik net dezelfde symptonen als peer. Van het moment dat je de motor stillegt ga je valse lucht zuigen en daardoor komt je aanvoerleiding vol met lucht. In de Fordgarage hadden ze mij aangeraden om voorlopig een doorzichtige slang aan te sluiten zodat je de luchtbellen kan zien verschijnen. En idd zelfs tijdens het draaien kwam er via de het t-stuk nieuwe valse lucht binnen zelfs na volldige het systeem ontlucht te hebben. De overloopdarpjes vervangen en mijn probleem was opgelost.
Maar zoals ik in mijn eerste bericht ook heb geschreven kan het ook aan de brandstoffilter liggen.

Ik heb heus over mijn antwoord nagedacht hoor :chew:

Vriendelijke groetjes
Joost
65-fastback

Bericht door 65-fastback »

Wim67 schreef:Sorry, maar dit kan ik niet aanzien.
Wat een onzin wordt er dan even snel op geantwoord.
Als je er geen verstand van heb antwoord dan niet, ook als het goed bedoelt is!
Twee dingen zijn zeker, de pomp is in orde want de motor slaat aan en loopt regelmatig als een zonnetje.
Als een diesel afslaat betekent dit dat er valse lucht via de brandstof wordt aangezogen. Een diesel is namelijk een zelfontbrander die als deze diesel blijft krijgen door blijft draaien. Er wordt lucht in de aanvoer geconstateerd(lagedrukdeel), dit is voor de pomp, na de pomp zou er veel brandstof lekken (hogedrukdeel). Lekkage na de verstuiver kan, maar dit leidt absoluut niet tot luchtaanzuigen, hier heerst namelijk nog een geringe druk. Dit heeft ook geen invloed op het afslaan. Ik weet haast wel zeker dat je brandstoffilterafdichting niet in orde is, pas gewisseld? In de toevoer hoort absoluut geen lucht te zijn!
Groeten,Wim
?

3 druppels bij een lekke brandstoffilter? :ballbounce:

zou die nog gewoon moeten lopen!! geen diesel, geen lopens motortje.
geen plas diesel onder de auto, geen lekke brandstoffilter(afdichting)

maar ben benieuwd wat de garage zegt (als die de auto in t echie ziet!!!!).

@ peer; zet eens een kaboutertje onder de kap die op je handpompje springt? :caffine:
blijft de auto dan wel lopen heb ik gelijk, zo niet, dan niet :icon_boxing:

maar in ieder geval succes.
Ford Mustang 1965 fastback extreme street/strip; '69 408w, TKO600,
the Shelby recreation + 1969 MACH 1, both currently under construction.
Harley Davidson Fatboy 2003 anniversary
peer

Bericht door peer »

Bedankt voor de snelle antwoorden ik zal eens beginnen om van het weekend alle diesel leidingen te vervangen door doorzichtige slangen en dan kijken of ik iets kan vinden.
Plaats reactie

Terug naar “Restaureren, tips, technische vragen en links”