reinigen koelsysteem

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Mustengske

reinigen koelsysteem

Bericht door Mustengske »

Graag wil ik binnenkort mijn koelsysteem eens reinigen. Ik heb ooit eens de radiator van de verwarming gedemonteerd (deze was bij aankoop niet aangesloten) en deze zat helemaal vol met bruine tattie. Waarschijnlijk heeft deze verstopt gezeten en is daarom maar losgekoppeld. Verder nooit echt ernstige koelproblemen gehad maar dit jaar toch alweer 3 x bij filerijden. Ik ben op het forum maar eens opzoek gegaan naar mogelijkheden en ik heb deze oplossing gevonden:
- systeem leeglaten
- opvullen met kraanwater
- half zakje soda erbij doen (nu weet ik niet hoeveel dat is)
- warm rijden
- aflaten koelen
- water aflaten
- al het bovende nog een keer of 2 herhalen
- afvullen met koelvloeistof.

Is dit een goede methode of zal soda aggresief reageren met bijvoorbeeld het soldeerwerk van de radiator?

suggesties zijn welkom.
mustangfan26

Re: reinigen koelsysteem

Bericht door mustangfan26 »

Het advies:
Oude koelvloeistof aftappen.
Vul het koelsysteem met water met wat vloeibaar wasmiddel (voor in de wasmachine). (kan ook met vaatwas tablet. geen dreft gebruiken want dat schuimt(
Dit schuimt niet en neemt alle olie en vet en andere vervuiling weg.
Even laten draaien met de kachel geopend), en zolang dat de koelslangen naar de radiateur ook goed warm zijn. Eventueel een korte afstand rijden.

daarna systeem gewoon schoonspoelen met water. keer of 2 en dan koelvloeistof er terug in.

Soda kan ik niet aanraden. dat gaat niet goed om met aluminium.
Filmpje van mijn auto toen deze nog in amerika stond!
http://www.youtube.com/watch?v=GaYD9OnsqYk
Ghost Rider
Donateur 2014
Contacteer:

Bericht door Ghost Rider »

Uhhhh, vloeibaarwasmiddel schuimt zeer zeker...
blok van afwas tablet zal minder shuimen maar kan ook onder druk rare dingen doen.
Ik ken deze truc niet dus kan hier niks over zeggen... maar uit mijn eigen werk ervaring kan ik je de eerste 2 dingen met zekerheid melden ;)
1970 Sportsroof Plain Jane Sleeper - the Chickenwing Special
302 Clevor- 4 Spd HURST - 3.50 9" Traction-loc rear
LESS IS MORE !
mustangfan26

Bericht door mustangfan26 »

oke vloeibaar wasmiddel schuimt inderdaad soms wel. vooruit.
vaatwas tablet zeer zeker niet als je hem uiteraard eerst oplost. niet het blok zo in een keer in het koelsysteem gooien
Filmpje van mijn auto toen deze nog in amerika stond!
http://www.youtube.com/watch?v=GaYD9OnsqYk
1967coupe
Adverteerder
Contacteer:

Bericht door 1967coupe »

Is dit iets? Ken het verder niet en heb er ook geen ervaring mee.
http://www.toralin.nl/koelsysteem/koels ... ultra.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Succes
Rene
Europees importeur van de snake-eyes http://www.snake-eyeshop.eu
US Car Gifts nu ook op facebook, https://www.facebook.com/pages/US-Car-G ... 5142961549
http://www.uscargifts.nl
saf1908

Bericht door saf1908 »

Soda werkt prima en het maakt niet zo gek veel uit hoeveel je erin doet, als het maar van tevoren is opgelost in het water dat je erin kiept. En radiator flush van bijv. Brezan kun je ook gebruiken.
Je geeft al aan dat je bovenstaand 2x moet herhalen, maar na het spoelen met soda/flush moet je het alleen maar herhalen met water, dan krijg je tenminste het reinigingsmiddel weer uit je auto.

Als je het helemaal goed wil doen kun je de tuinslang in de opening bij het thermostaathuis zetten (wel thermostaat eruit halen ;-)). Dan wel eerst de onderste radiateurslang loskoppelen. Vervolgens direct op volle kracht van de tuinslang het blok inspuiten totdat er alleen nog maar helder water uit de onderste slang komt.

Overigens zijn koelproblemen bij filerijden op te lossen met een flex-fan en shroud (!), maar ook zeker een goede elektrische fan helpt uitstekend. Voor dat laatste heb je wel een betere dynamo nodig.
1966 Mustang Fastback
PersMustang

Bericht door PersMustang »

Vergeet de pluggen in je blok niet..
'71 Mustang 351Cl 2V Sportsroof 'Mach1'
'04 F-150 5.4L Triton Lariat Limited Edition
'99 Mustang 3.8L V6 35th Anniversary Convertible - SOLD
'96 Mustang 3.8L V6 Coupé - SOLD
'93 Mustang 2.3L Fox body - SOLD

Leef& Geniet!
Mustengske

Bericht door Mustengske »

PersMustang schreef:Vergeet de pluggen in je blok niet..
pluggen in het blok?? dit zegt me even helemaal niks.

Verder ga ik eens bij de Brezan langs. lijkt me toch het beste.
PersMustang

Bericht door PersMustang »

Voorbeeld koelwater pluggen in motorblok:

viewtopic.php?f=82&t=21680
'71 Mustang 351Cl 2V Sportsroof 'Mach1'
'04 F-150 5.4L Triton Lariat Limited Edition
'99 Mustang 3.8L V6 35th Anniversary Convertible - SOLD
'96 Mustang 3.8L V6 Coupé - SOLD
'93 Mustang 2.3L Fox body - SOLD

Leef& Geniet!
gt/cs 68

Bericht door gt/cs 68 »

even inhaken op dit topic, ik ben het bij mijn auto ook al een tijdje van plan maar vraag mij af of het wel slim is om te doen...

als ik de dop van de radiator er af haal zie ik niets dan kalk en bruine zooi, maar misschien is 'ie wel dicht van de kalk en als ik 'm helemaal schoon heb en de kalk is opgelost dat de boel dan juist gaat lekken ??? en gaat die kalk niet tussen de waterpomp in zitten ???
1968 California Special GT/CS, 289 2v
saf1908

Bericht door saf1908 »

gt/cs 68 schreef:even inhaken op dit topic, ik ben het bij mijn auto ook al een tijdje van plan maar vraag mij af of het wel slim is om te doen...

als ik de dop van de radiator er af haal zie ik niets dan kalk en bruine zooi, maar misschien is 'ie wel dicht van de kalk en als ik 'm helemaal schoon heb en de kalk is opgelost dat de boel dan juist gaat lekken ??? en gaat die kalk niet tussen de waterpomp in zitten ???
Als hij helemaal vol met kalk en bruine troep zit zou ik als de brandweer eens je koelsysteem schoonmaken. Aangeraden wordt om dit 1x per jaar te doen, maar dat lijkt me wat overdreven. Ik weet niet wat jouw temperatuurmeter aangeeft, maar je hebt kans op onvoldoende koeling of zelfs oververhitting door de rotzooi in je koelsysteem. Daarnaast is het een kwestie van tijd of je radiateur is definitief afgeschreven doordat hij is dichtgeslibd met kalk en smurrie. Om maar te zwijgen over bijv. je koelkanalen in je blok, enz.

Ik zou niet zo bang zijn voor het spoelen van je systeem met bijv. een half zakje citroenzuur in poedervorm of een paar blikjes Coolant Flush van de Brezan. Als je wel eens een waterkoker hebt ontkalkt dan is het allemaal vrij logisch. Die smerige kalk gaat super vast zitten, maar kook maar eens wat pure azijn in je waterkoker en alles is binnen 1 minuut los gekomen. Daarna goed doorspoelen met water en je bent er vanaf. Simpele scheikundige reactie zonder dat agressieve middelen worden gebruikt die bijv. je radiateur aantasten. Beste methode als de smurrie zo ernstig is is om eerst een keer of 2 met bijv. Coolant Flush je systeem te reinigen en er een stukje mee te rijden, dan komt alles goed los. Daarna je onderste radiateurslang losmaken en met een tuinslang (in het thermostaathuis) spoelen totdat er Spa Blauw uitkomt. Zelfde geldt voor je radiateur (dop eraf, slang erin van bovenaf). Vergeet na afloop niet je auto aan de voorkant iets te verhogen (of op een heuveltje te rijden) en hem vervolgens op te laten warmen met de radiateurdop eraf. Dan ontlucht je je koelsysteem.
1966 Mustang Fastback
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”