Artikel: 1970 Mustang 'Plain Jane Sleeper'.

Diverse projecten van leden.

Moderator: Shelby GT-H

Gebruikersavatar
Ghost Rider
Donateur 2014
Berichten: 6414
Lid geworden op: ma 11 mei, 2009 17:52
Locatie: 41°54'7"N 12°27'13"E
Contacteer:

Artikel: 1970 Mustang 'Plain Jane Sleeper'.

Bericht door Ghost Rider »

Hellow,

Ik ben door een aantal niet TMCN leden benaderd met de vraag of ik het artikel over de Plain Jane wou / kon delen.
Met deze vraag heb ik me terug naar Maus gewend en kreeg hier op al vlot antwoord. Normaal zou ik deze info in mijn project topic plaatsen, maar in overleg met Frank besloten deze als korte samenvatting een aparte titel te geven. Ik heb er wat extra foto's aan toegevoegd.

Enjoy,

Niels


Afbeelding

Zoals velen van jullie weten heb ik in September 2009 mijn eerste Mustang gekocht. Een prachtige 1970 Mach-1 in een super mooie staat. Hoewel ik er veel aan heb verbeterd op originaliteitsgebied, zat ik op een gegeven moment toch op een punt dat ik niet veel meer kon verbeteren zonder dat het een slechte investering zou worden.

Ergens begin 2011 kwam ik een artikel tegen over een optieloze 1970 mustang die ooit was besteld met een option delete pakket, puur voor dragrace doeleinden, een echte wolf in schaapskleren. Dit zette mij aan het denken, wat was het minste aantal opties dat af fabriek besteld kon worden? Om origineel zo’n auto te vinden was nagenoeg onmogelijk en ik had dit idee al vrij vlot uit het hoofd gezet.

Ik ben op zoek gegaan naar een 1970 Mustang sportsroof die op zich weinig opties had, maar vooral waarvan het niet zonde zou zijn om van het origineel af te wijken, aangezien ik voor mijn project namelijk geen zeldzame auto wilde opofferen. Met hulp van Geevers Classic Cars zijn we op een, -naar mijn mening-, foeilelijke groen gele 1970 Mustang gestuit welke als basis perfect fungeerde voor de start van mijn project.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Plain Jane Sleeper
Afbeelding
‘Plain Jane’ is Amerikaanse ‘slang’ voor een optieloze wagen en een sleeper is een auto die vanaf de buitenkant zo stock oogt als een familiewagen, maar welke stiekem meer in de mars heeft, dan hij doet vermoeden. Uiteraard is het wel zo, dat er auto’s zijn die zich iets beter zouden lenen voor een sleeper project, zeker mede gezien het feit dat een sportsroof (fastback) an sich al een vlotte roof line heeft. Dat maakte de ‘strijd’ wel moeilijker… echter, als je ziet dat je auto op een meeting door 9 van de 10 man gepasseerd wordt, omdat het waarschijnlijk ‘maar een line 6-je’ is, weet je dat je missie toch is geslaagd. Het doel was echter wel om de gehele stijl zo old school mogelijk te houden en een redelijk stock appearance te behouden. Het gehele plaatje had in de 70’s gebouwd moeten kunnen zijn.

Opties


Terug naar de missie zelf. De bedoeling om zo min mogelijk moekie foekie op de Mustang te zetten speelde zich grotendeels in het zichtbare stuk af en dan met name in de details. Zo werden de Sport mirrors vervangen voor een enkele standaard spiegel, de antenne werd weg gelaten, de spoiler & scoops verwijderd en de licht aluminium velgen vervangen door een setje standaard stalen Ford velgen die echter wel werden verbreed naar 7J en 8J en uitgerust met standaard Ford hubcaps.Uiteraard mocht er op een ‘Plain Jane sleeper’ geen striping of schreeuwende paint job komen welke flitsend zou ogen of een sporty look aan het totaal zou geven.

Welke kleur dus anders te kiezen dan wit, het originele Wimbledon white - wat ik overigens nog een prachtige kleur vind ook -. Qua interieur was het een soortgelijk verhaal, standaard, ‘stock as can be’. Zo werd het klokpaneel vervangen door een zwart paneel en heb ik als detail een originele manual choke bediening geïnstalleerd met als klap op de vuurpijl een,-na lang zoeken-, origineel radio-delete paneel. Een paneel waarvan er slechts enkele op de markt zijn en wat er voor dient om het gat te dichten waar normaal de radio zit.

Afbeelding


Performance upgrades
Omdat een wolf in schaapskleding natuurlijk ook de wolf uit moet kunnen hangen, heb ik een X aantal upgrades toegepast om deze standaard 302 een ‘iets’ groter ‘ooomphff-gehalte’ te geven.

Allereerst werd de highway friendly 8 inch 2.79 ratio achteras vervangen door een 9 inc 3.50 met trac-loc sper en werden de achterveren vervangen door 4,5 blads veerpakketten met mid leaf eyes en voorzien van Koni shocks. Qua voorwiel ophanging is alles vervangen, Grab-a-track veren welke iets zijn ingekort en ook voorzien van Koni’s. De brandstof tank werd voorzien van een tank armour (een 3 mm dikke staalplaat die dient voor stevigheid in de kofferbak en voorkomt dat er benzine de cabine kan bereiken bij een aanrijding van achteren). Verder hebben we (Michel ‘Gearz’ Mous en ik) in het begin al de C4 automaat vervangen voor een 4-speed Toploader met Hurst shifter. Dit alles is natuurlijk leuk en aardig, maar vanzelfsprekend niets zonder een snelle motor om dit alles in gang te zetten.

Afbeelding

Afbeelding

De 302 Clevor
Uiteraard moest deze wolf een motor krijgen die hem eer aan zou doen. Diverse opties zijn de revue gepasseerd, van strokers, tot een Hi-Po-blok en zelfs een Boss 302 blok. Echter bleef ook de old school factor van zeer groot belang en moest het toch iets niet alledaags worden wat er echt uitsprong. Iets dat tijdscorrect was en niet de hoofdprijs zou gaan kosten.

Op een gegeven moment kreeg ik na wat heen en weer gemail van Michel Mous een mailtje met hierin een artikel uit een oude Hot Rod magazine betreffende een Clevor motor. ‘What da heck’ is een Clevor!? was mijn eerste reactie. Veel mensen hoor je dan bijna meteen denken “ohhh, hij bedoelt dus een Cleveland…”. Een Clevor is echter een custom made Windsor blok met Cleveland koppen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

In begin jaren ’70 was er nog geen echte after-market performance verkrijgbaar voor Jan met de pet, aluminium koppen vielen nog in de categorie zeer duur en exotisch, iets wat eigenlijk enkel was weggelegd voor raceteams. Toen Ford uiteindelijk in 1969 de Boss 302 introduceerde en vervolgens in 1970 de Cleveland 351 met nagenoeg dezelfde “canted valves” koppen als op de Boss, begonnen hot rodders en weekendracers in de jaren daarna driftig te experimenteren. Met een Windsor 302, een setje Cleveland 351 koppen, wat machinale bewerking en een speciaal passend intakemanifold van B&A was vrij eenvoudig een motor te bouwen met Boss achtige prestaties, Street Boss performance was geboren in de vorm van de Clevor.

Het doel was een pittige, periode correcte motor te creëren (met een rollercam als concessie) die relatief hoog in de toeren nog prima presteerde, maar ook gewoon voor een toertocht inzetbaar zou zijn en welke toch voldoende koppel onderin had voor een stevige stoplichtsprint op straat.

Het is vanaf het begin de bedoeling geweest om geen onbeheersbaar overkill beest te creëren, maar wel een pittige straatmotor die lekker ‘rev happy’ was, een z.g. flat-out motor.

Weken van overleggen, mailen, berekenen, speuren naar onderdelen en brainstormen volgden. Een set 351 4V koppen zou een motor opleveren die door de enorme kleppen voornamelijk hoog in toeren vermogen zou leveren met onderin een minder gunstig koppel. Niet echt geschikt dus voor een straatblok. De 351 2V heeft smallere poorten wat prima is voor een straat motor, -want meer mengselsnelheid bij lagere toeren en dus meer koppel onderin-, maar helaas ook een lagere compressie en minder gunstige ontbrandingskamers. De Australische Cleveland 302 koppen hebben echter het beste van 2 werelden te bieden; kleinere poorten en kleppen voor een gunstig koppel bij lagere toerentallen en de gunstige closed wedge chamber ontbrandingskamers. Afijn de ultieme old school performance koppen voor een Clevor street performance engine, echter hoe kom je er aan, waar vind je ze?

Afbeelding

Afbeelding

Via eBay vond ik een onafgemaakt Clevor projectblok in de States, waar al behoorlijk wat onderdelen bij verzameld waren maar bovenal inclusief de Australische 302 Cleveland koppen (de felbegeerde Aussie heads en de gezochte 289 drijfstangen. Dit blok, in combinatie met nog een hoop andere spullen zoals een geschiktere nokkenas en een Edelbrock StreetBoss intake heb ik via Holland Ranch naar Nederland laten komen.

Bij Post & Dros in Dronten werd alles tot één geheel gebouwd naar de gewenste specs en met de benodigde modificaties aan de waterpoorten van het Windsor onderblok naar de Cleveland koppen. Dit had nog behoorlijk wat voeten in aarde mede gezien zij met de bouw van een Clevor nog niet echt bekend waren en alle technische informatie dus nog aan hen moest worden aangeleverd. Het duurde dan ook meer dan 3 maanden langer dan gepland, voordat ik mijn blok op kon komen halen.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Op 16 Maart 2013 is het blok voor het eerst tot leven geroepen en waren de eerste engine dyno resultaten bekend, 343.5 PK bij 5400 Rpm en 462 Nm Koppel. Zeker geen slecht resultaat voor een eerste run van een 302-tje met gietijzeren koppen !

Afbeelding

De inbouw
Begin september zijn Michel en ik begonnen aan de inbouw van de Clevor. Gezien het feit dat niets aan een Clevor standaard is,-daar het geen “bestaande” motor is-, was het vinden van onderdelen en de inbouw alles behalve een straight forward klusje. Daar waar de vorm en het deckheight het meeste weg heeft van een Boss 302 motor hebben andere zaken weer meer van de Cleveland weg en weer andere van een Windsor 302.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zo moesten alternator en power-steering brackets terplekke gecreëerd worden, omdat de gaten van een Cleveland kop niet gelijk zijn aan die van een Windsor kop en dus niet uitkwamen met de brackets. Ook de V-snaren waren niet kloppend. De longtube headers leverden nog wel het grootste probleem, deze waren voor een Boss 302 met powersteering.

Afbeelding

Afbeelding


Wat we echter ook probeerden, die headers pasten gewoon absoluut niet in combinatie met het net geplaatste rack & pinion stuursysteem. We hebben ze behoorlijk moeten ‘kneden’ om ze er überhaupt in te krijgen, maar telkens weer raakten ze weer iets. Dit betekende, dat het gehele blok er weer uit moest.

Na een behoorlijke tijd stukje bij beetje verder te komen, hebben we toch de beslissing moeten nemen om de Longtubes aan de kant te “leggen” en 351C 2V shorty headers te bestellen… en ook DIT was een uitdaging. Deze moesten dus weer speciaal per spoeddienst uit de States komen en dat was uiteraard weer eens geen makkie. Zeker temeer onze planning volledig in de soep dreigde lopen en ook tijdgebrek een rol begon te spelen, de wagen stond tenslotte bij Michel in Arnhem in zijn werkplaats op de brug, afijn uiteindelijk lagen ze binnen een week op de mat. Maar ook deze moesten alsnog op maat worden gemaakt.

Een fast-forward naar vrijdagavond 23:12 (dag 6, al vanaf 7:00 in de morgen bezig!). Na een hoop ellende en frustratie maar ook meer dan genoeg gelach en de nodige flauwe inside jokes waren we zover, dat de Clevor voor het eerst gestart kon worden en ja hoor... ook hier weer een flinke domper op de feest vreugde. De Clevor sloeg netjes aan, maar sloeg af bij het terug verdraaien van de sleutel van de Start naar de Run positie… Ergens in de bedrading is iets mis gegaan, godzijdank had ik nog een complete kabelboom van een 70-er liggen, die we naast de auto konden leggen in combinatie met de juiste boeken en schema’s.

Al snel vonden we het probleem, een breuk in de restistor wire. Na dit verholpen te hebben was het een kwestie van starten en lopen en als je dan voor het eerst in je ‘plain jane sleeper’ rijdt met een motor waar je bijna 2 jaar aan gebrainstormd en gewerkt hebt, weet je ineens waar je het allemaal voor hebt gedaan. GE-WEL-DIG… De motor komt super snel hoog in toeren, jankt en brult precies hetzelfde als de alom bekende Bullitt auto en drukt je prima weg in de stoel… kortom, missie dik en dubbel geslaagd!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding



Voor de geïnteresseerde, het uitgebreide verhaal is inclusief een berg aan fotomateriaal als naslag verwerkt in een blog. Deze blog (http://302clevor.blogspot.nl" onclick="window.open(this.href);return false;) dient niet alleen als mijn eigen verslag, maar ook als verzameling van de informatie die ik in 2 jaar heb vergaard en graag wil delen. Op Internet is er helaas bar weinig te vinden over de Clevor.

Met dank aan Michel Mous voor de aanvullende Clevor info.

Niels Klompen

Model: 1970 Ford Mustang
Geboorte: 21 April 1970, built at Dearborn
Body: Sportsroof 63A
Kleur: Wimbledon White M
Interieur: Black Rhino/Corinthian bucket seat

Motor: 302 4V Clevor
- 302C “aussie heads” ( flowed ) 58cc kamer
- ’93 302 5.0 Roller Windsor blok
- Stock 302 Crank
- 1967 289 Shot Peened Rods met ARP bouten
- JE SRP 289554 Domed Boss Pistons
- SA Gear Billet Steel Double Roller 78551T-9
- Mellings M-86HV Oil Pump
- 6 Qts Deepsump Boss oilpan
- Comp Cams Hydraulic Roller cam
- 1.72 Comp Cams ratio rockers
- Port matched Edelbrock E-Boss Intake
- Holley 670cfm Ultra Street Avenger 4V Carburateur
- Wilson Manifolds WM-004110 Carb Spacer
- MSD-Pro Billet Ignition
- Airtex 4193 fuel pump

Achteras: 3:50 Traction Loc 9” rear

Transmissie: 4 Speed Wide Ratio Toploader with Hurst shifter
- 1972 4 Speed Wide Ratio Toploader
- Hurst Competition Plus Shifter met T-Handle
- HAYS 157 Tooth billet steel flywheel
- Quick time scatter shield RM6063
- RAM Clutch -98794

Banden: BF Goodrich
- 235/60/15 op 7J stalen velg – Wit gepoedercoat
- 255/60/15 op 8J stalen velg – Wit gepoedercoat

Remmen:
- Front Disc Brakes met EBC Race Pads -
- Rear large drum brakes met EBC Pads

Stuur:
Standaard aangepaste kolom met Steeroids R&P powersteering

Uitlaten: Sanderson’s Cleveland 351C-2V Shorty Headers –
2,5” RVS met flowmaster 44 dempers

Special: Tank Armor & radio delete panel

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Ghost Rider op di 24 dec, 2013 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.
1970 Sportsroof Plain Jane Sleeper - the Chickenwing Special
302 Clevor- 4 Spd HURST - 3.50 9" Traction-loc rear
LESS IS MORE !
Gebruikersavatar
Huib
Berichten: 82
Lid geworden op: di 25 sep, 2012 20:52
Locatie: Alpepino aande rino
Contacteer:

Re: Artikel: 1970 Mustang 'Plain Jane Sleeper'.

Bericht door Huib »

Wat een verhaal zit hier achter,mooi dat je je doel hebt bereikt ,Toppie
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1872
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Artikel: 1970 Mustang 'Plain Jane Sleeper'.

Bericht door Big_fun_58 »

Nou Niels, ik heb het al eerder gezegd: Wat een mooi project en wat leuk dat je iedereen laat meegenieten.

Echt Super!!! BeDANKT!! :ok: :ok:
It's the M@DM@N.......... #>B-)
Gebruikersavatar
Mustang24
Berichten: 8536
Lid geworden op: za 17 sep, 2005 20:06
Locatie: Antwerpen
Contacteer:

Re: Artikel: 1970 Mustang 'Plain Jane Sleeper'.

Bericht door Mustang24 »

Nu begrijp ik waarom je geen strepen wil.... :lol:

:up: :up: :up:

:ok:
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
Gebruikersavatar
painter
Berichten: 33
Lid geworden op: za 21 apr, 2012 20:32
Locatie: zevenhuizen

Re: Artikel: 1970 Mustang 'Plain Jane Sleeper'.

Bericht door painter »

Top om het zo samengevat te lezen met die mooie foto`s erbij. :ok:
Voor de echte belevenis zouden we nog een keer met je mee moeten rijden :lol: :lol: :lol:
Mooie mustang om trots op te zijn.
Gebruikersavatar
Ghost Rider
Donateur 2014
Berichten: 6414
Lid geworden op: ma 11 mei, 2009 17:52
Locatie: 41°54'7"N 12°27'13"E
Contacteer:

Re: Artikel: 1970 Mustang 'Plain Jane Sleeper'.

Bericht door Ghost Rider »

Dank jullie wel Heren... uiteraard is dat voor de familie Alsemgeest altijd te regelen !
1970 Sportsroof Plain Jane Sleeper - the Chickenwing Special
302 Clevor- 4 Spd HURST - 3.50 9" Traction-loc rear
LESS IS MORE !
Gebruikersavatar
grandmaster n
Berichten: 1560
Lid geworden op: za 19 jan, 2008 12:14

Re: Artikel: 1970 Mustang 'Plain Jane Sleeper'.

Bericht door grandmaster n »

Errug cool dat je dit hebt gedaan.
Dat zie je niet zoveel, deze mate van detailering.
Veel plezier van deze aparte creatie.

gr
Gebruikersavatar
Ghost Rider
Donateur 2014
Berichten: 6414
Lid geworden op: ma 11 mei, 2009 17:52
Locatie: 41°54'7"N 12°27'13"E
Contacteer:

Re: Artikel: 1970 Mustang 'Plain Jane Sleeper'.

Bericht door Ghost Rider »

De details maken of breken vaak de auto, Vandaar dat dat in mijn geval zelfs een concept ding werd.
1970 Sportsroof Plain Jane Sleeper - the Chickenwing Special
302 Clevor- 4 Spd HURST - 3.50 9" Traction-loc rear
LESS IS MORE !
Gebruikersavatar
mustangfan26
Berichten: 985
Lid geworden op: ma 04 jul, 2011 13:22

Re: Artikel: 1970 Mustang 'Plain Jane Sleeper'.

Bericht door mustangfan26 »

Ghost Rider schreef:De details maken of breken vaak de auto, Vandaar dat dat in mijn geval zelfs een concept ding werd.
In dit geval is het zeer zeker maken. Maar hoef er niet teveel meer over te zeggen. je weet hoe ik over de auto denk :ok:
Filmpje van mijn auto toen deze nog in amerika stond!
http://www.youtube.com/watch?v=GaYD9OnsqYk
Gebruikersavatar
Big_fun_58
Berichten: 1872
Lid geworden op: di 26 jul, 2005 12:18
Locatie: Mierlo

Re: Artikel: 1970 Mustang 'Plain Jane Sleeper'.

Bericht door Big_fun_58 »

Ghost Rider schreef:Dank jullie wel Heren... uiteraard is dat voor de familie Alsemgeest altijd te regelen !
Hahahahaha!!!!! Dank je wel Santa!! :mrgreen: :mrgreen:
It's the M@DM@N.......... #>B-)
67fastback 390
Berichten: 276
Lid geworden op: ma 18 jan, 2010 15:02
Locatie: limburg

Re: Artikel: 1970 Mustang 'Plain Jane Sleeper'.

Bericht door 67fastback 390 »

nice :mrgreen:
Gebruikersavatar
FastbackMarc1967
Berichten: 311
Lid geworden op: ma 05 jan, 2009 23:25

Re: Artikel: 1970 Mustang 'Plain Jane Sleeper'.

Bericht door FastbackMarc1967 »

Erg mooie stang geworden,
Ook nog eens een zeer origineel project,

Thanks for sharing,

Niels Welldone, its a one of a kind !
Gebruikersavatar
nancyford
Donateur 2014
Berichten: 175
Lid geworden op: zo 20 jan, 2013 13:18
Locatie: Limburg :)
Contacteer:

Re: Artikel: 1970 Mustang 'Plain Jane Sleeper'.

Bericht door nancyford »

heel leuk stukje :D :D ,

en het is gewoon een super mooie , originele en :coolp: mustang :up: , maar dat wist je al van mij :D :D
echt respect ,dat je dat allemaal voor mekaar hebt gekregen :up: :D :D
- Fiesta ST, 2007,
- Mustang 1967 coupe,
voor meer foto's van mijn werk, de escortjes, fiesta en de mustang
zie mijn website http://www.nancyford.mijnhomepage.nl/
Gebruikersavatar
Ghost Rider
Donateur 2014
Berichten: 6414
Lid geworden op: ma 11 mei, 2009 17:52
Locatie: 41°54'7"N 12°27'13"E
Contacteer:

Re: Artikel: 1970 Mustang 'Plain Jane Sleeper'.

Bericht door Ghost Rider »

Thanks !

En tja Nancy, ik hoef jou straks echt niks meer wijs te maken als ik de vorderingen van jou project zie... echt goed bezig.
1970 Sportsroof Plain Jane Sleeper - the Chickenwing Special
302 Clevor- 4 Spd HURST - 3.50 9" Traction-loc rear
LESS IS MORE !
Gebruikersavatar
CobraJet1970
Berichten: 214
Lid geworden op: vr 13 apr, 2012 12:16
Locatie: Oost-Vlaanderen, Belgium

Re: Artikel: 1970 Mustang 'Plain Jane Sleeper'.

Bericht door CobraJet1970 »

Mooi verhaal geworden Niels,
Je zal wel blij zijn dat het achter de rug is om er het volgende seizoen volledige geniet van te hebben :D

Knap werk :up: :up:
Grtz Chevy

1970 Mustang Sportsroof Mach 1 Grabber Orange Shakerhood
1967 Mustang Coupe A-code Grabber Blue C4 (VERKOCHT)
1970 Mustang Sportsroof 302 Electric Blue T5z, 9 inch 3.55
2003 Dodge Ram 1500 Hemi 5.7L Black
Plaats reactie

Terug naar “Project 1964 – 1973”