stralen
Moderator: Shelby GT-H
stralen
Hallo, ik wou mijn mustang laten stralen,
wou vragen of jullie dit ook zouden adviseren of dat jullie zeggen van nee niet doen,
heb gehoord dat met stralen er rek in het materiaal komt en je dan een golfplaat krijg ??
en weten jullie een goed bedrijf die oldtimers straalt, en wat de kosten zouden zijn??
groetjes patrick
btw: weten jullie of je cilinderkoppen kan stralen?
wou vragen of jullie dit ook zouden adviseren of dat jullie zeggen van nee niet doen,
heb gehoord dat met stralen er rek in het materiaal komt en je dan een golfplaat krijg ??
en weten jullie een goed bedrijf die oldtimers straalt, en wat de kosten zouden zijn??
groetjes patrick
btw: weten jullie of je cilinderkoppen kan stralen?
Stralen
Hoi,
Alles is te stralen en er zijn vele soorten grit om dit mee te doen.
Ga naar een straler die ervaring heeft met autoplaatwerk.
Te hard en met verkeerd grit stralen geeft inderdaad vervorming.
Kosten? inclusief epoxeren tussen 1000 en 1500 euro.
Doen? ik heb mijn eerste project laten stralen, choperen en epoxeren en ben nu bezig met een 66 convertible die ik ook laat doen.
NB: als je niet compleet demonteert blijven er veel verborgen plekken over waartussenuit weer roest kan komen.
Er blijven natuurlijk altijd plekken waar je niet aan komt, deze goed behandelen met bijv Fertran en naderhand goed tectyleren geven een goede bescherming.
Koppen e.d. zijn middels stralen perfect schoon te krijgen, dek wel het pakkingvlak en evt andere afdichtvlakken en glijvlakken af.
Groet,
Jack
Alles is te stralen en er zijn vele soorten grit om dit mee te doen.
Ga naar een straler die ervaring heeft met autoplaatwerk.
Te hard en met verkeerd grit stralen geeft inderdaad vervorming.
Kosten? inclusief epoxeren tussen 1000 en 1500 euro.
Doen? ik heb mijn eerste project laten stralen, choperen en epoxeren en ben nu bezig met een 66 convertible die ik ook laat doen.
NB: als je niet compleet demonteert blijven er veel verborgen plekken over waartussenuit weer roest kan komen.
Er blijven natuurlijk altijd plekken waar je niet aan komt, deze goed behandelen met bijv Fertran en naderhand goed tectyleren geven een goede bescherming.
Koppen e.d. zijn middels stralen perfect schoon te krijgen, dek wel het pakkingvlak en evt andere afdichtvlakken en glijvlakken af.
Groet,
Jack
Convertible 66 5.0 HO EFI, T56 AOD, Hedmans & flowmaster40, PB vented disks F&R, Electric Power Steering, custom interior.
Stralen
Bedankt voor je snelle reactie!
wat is choperen eigenlijk ? en weet jij een goed adres waar ik eens zou kunnen gaan informeren??
groetjes Kaluh
wat is choperen eigenlijk ? en weet jij een goed adres waar ik eens zou kunnen gaan informeren??
groetjes Kaluh
'73 Mach 1 (Medium-Bright Yellow) Q-code motor ( 351- 4v dus;) )
Nog steeds in restauratie maar er zijn vorderingen, al gaan ze langzaam...
Peu 205 1.8TD '92 Dagelijkse auto ...tsjah je moet wat :O
Nog steeds in restauratie maar er zijn vorderingen, al gaan ze langzaam...
Peu 205 1.8TD '92 Dagelijkse auto ...tsjah je moet wat :O
- the66mustang
- Contacteer:
mijn beste ervaring is de auto met afbijt in te smeren en eerst proberen alle lak eraf te krijgen , hiermee heb je alles zelf in de hand en zo weinig mogelijk kans op beschadeging of verforming van het plaatwerk , ik doe er ongeveer 3 dagen over om een auto helemaal kaal te krijgen , daarna de auto met een spons met dreft naspoelen en goed droogmaken . dan de roestplekken die dan zichtbaar worden gaan stralen , btw plamuur plekken ook met afbijt eraf probereb te halen , ik gebruik een stalen schuurspons en krabbers om alles eraf te halen .
er bestaat ook media blast , stralen met plastic , gaat alleen de lak eraf niet de roest !!
als je de auto helemaal laat stralen door een onvakkundig bedrijf bestaat de kans groot dat je verforming krijgt in het plaatwerk .
er zijn ook bedrijven waarbij je de complete carroserie onder kunt laten dompelen in en soort afbijt bad , dus van binnen en buiten de lak eraf .
vele opties , ligt helemaal aan jezelf, geld over ? laa thet doen . wil je het zelf doen , gewoon afbijt erop . met een stalen schuurspons en krabbers de lak eraf , na wrijven met dreft en goed droogmaken , eventueel , direct met accid naschuren om te etsen en gelijk elk deel in de primer zetten.
zie er niet tegen op om dit te doen , als je eenmaal begint zul je zien dat het echt heel makkelijk gaat , ga er 3 dagen tegen aan , en alle lak is eraf en alles word zichtbaar [ roest plekken en schade ] die ga je weer apart behandelen , roest me stralen en schade door een goede plaatwerker !!
cilinderkoppen kun je ook stralen , onderblokken ook wel maa rdek alles goed af wat niet gestraald mag worden. en gebruik het juiste grid !!!!!!!

er bestaat ook media blast , stralen met plastic , gaat alleen de lak eraf niet de roest !!
als je de auto helemaal laat stralen door een onvakkundig bedrijf bestaat de kans groot dat je verforming krijgt in het plaatwerk .
er zijn ook bedrijven waarbij je de complete carroserie onder kunt laten dompelen in en soort afbijt bad , dus van binnen en buiten de lak eraf .
vele opties , ligt helemaal aan jezelf, geld over ? laa thet doen . wil je het zelf doen , gewoon afbijt erop . met een stalen schuurspons en krabbers de lak eraf , na wrijven met dreft en goed droogmaken , eventueel , direct met accid naschuren om te etsen en gelijk elk deel in de primer zetten.
zie er niet tegen op om dit te doen , als je eenmaal begint zul je zien dat het echt heel makkelijk gaat , ga er 3 dagen tegen aan , en alle lak is eraf en alles word zichtbaar [ roest plekken en schade ] die ga je weer apart behandelen , roest me stralen en schade door een goede plaatwerker !!
cilinderkoppen kun je ook stralen , onderblokken ook wel maa rdek alles goed af wat niet gestraald mag worden. en gebruik het juiste grid !!!!!!!

Laatst gewijzigd door the66mustang op zo 20 feb, 2005 16:36, 1 keer totaal gewijzigd.
[color=red]i got 6 inline a V8 only 4[/color]
http://members.chello.nl/h.omvlee/index.html
Stralen van een kulas gaat zeer vlot!
Het mooiste resultaat krijg je met glasparels.(indien verf er reeds af is en weinig oppervlakkige roest)
De foto's hieronder zijn van mijn geglasparelde kop, waarvan ik bovendien de verbrandingskamers volledig heb gepolished + in-en uitlaatkanalen ported.

Ik heb zelf niets afgedekt om te stralen, ik heb gewoon achteraf mijn kop laten vlakken. Vooral zien dat er niets straalmiddel achterblijft in de holtes en kanalen.
Succes ermee....
Joost[/img]
Het mooiste resultaat krijg je met glasparels.(indien verf er reeds af is en weinig oppervlakkige roest)
De foto's hieronder zijn van mijn geglasparelde kop, waarvan ik bovendien de verbrandingskamers volledig heb gepolished + in-en uitlaatkanalen ported.
Ik heb zelf niets afgedekt om te stralen, ik heb gewoon achteraf mijn kop laten vlakken. Vooral zien dat er niets straalmiddel achterblijft in de holtes en kanalen.
Succes ermee....
Joost[/img]
Choperen
Bij scoperen oftewel vlamverzinken wordt vloeibare zink op het metaal gespoten. Dit biedt oppervlakte en kathodische bescherming hetgeen betekent dat de zink, dat onedeler is dan het metaal (ijzer dus) waarop het is aangebracht zich opoffert en dus eerst omgezet wordt.
Wordt meestal op alleen kritische plekken zoals plaatranden gedaan of raamstijlen die bij het aanbrengen van clips vaak beschadigen en weer een roestbron vormen.
Voor adressen moet je toch ff in je omgeving zoeken want transportkosten tellen ook nog behoorlijk door.
Google gewoon ff of zoek in je bedrijvengids.
Groet,
Jack
Wordt meestal op alleen kritische plekken zoals plaatranden gedaan of raamstijlen die bij het aanbrengen van clips vaak beschadigen en weer een roestbron vormen.
Voor adressen moet je toch ff in je omgeving zoeken want transportkosten tellen ook nog behoorlijk door.
Google gewoon ff of zoek in je bedrijvengids.
Groet,
Jack
Convertible 66 5.0 HO EFI, T56 AOD, Hedmans & flowmaster40, PB vented disks F&R, Electric Power Steering, custom interior.
- the66mustang
- Contacteer:
Ik ben ook voor afbijt en ben het dus eens met the66mustang
ik sta versteld !!!!!!
goede tip van hierboven die ik vergeten was ,
let op met het naschuren met een machine , niet te lang op 1 plek , zorg dat het metaal niet te warm word op 1 dezelfde plek , vooral op grote open gedeeltes !!
misschien nog een goede tip : ik heb de totale binnen kant met speciale interieurlak gedaan , geluk had ik natuurlijk hierbij wel dat er nergens geen roest was . lak word keihard , hoogglans en krasvast .
probeer zo weinig mogelijk plamuur te gebruiken en probeer eens op internet te kijken voor de optie "" vertinnen "" vooral lasnaden enz enz er is ook speciale etsende primer op de markt voor puntlassen, plaatdelen op elkaar lassen door prop lassen , je strijkt van te voren de delen in op de las plaasten en na het lassen vloeit de substansie netjes over al omheen doordat het warm word !! een zeer goede bescherming vind ik . want meestal door het lassen tast je het materiaal aan , en als je dit niet goed behandeld gaat het hier het eerste weer roesten
[color=red]i got 6 inline a V8 only 4[/color]
Waarom zou je een auto laten stalen? De verfafbijt methode is zeker voor het plaatwerk de veiligste manier. Bij oude mustang wil er nog wel eens een behoorlijke dikke laag op je auto zitten en dan ben je wel even aan het schuren.
Bij stralen blijft er altijd rommel achter op plaatsen waar je het niet of zeer moeilijk uitkrijgt; parvenan, achetr je Quarter panel, al je balken, etc. Ik zou het niet doen.
Met de afbijt methode leg je ook de zwakke plekken bloot als die er al zijn. Dit is vaak een argument dat door straal bedrijven wordt gebruikt maar in feite een beetje de plank mis slaat.
Tip: verfafbijt en dan deel voor deel werken en dat dit deel in de exopyprimer/wash primer (=ets primer) en dan volgende deel.
Zo blijft het overzichtelijk.
Bij stralen blijft er altijd rommel achter op plaatsen waar je het niet of zeer moeilijk uitkrijgt; parvenan, achetr je Quarter panel, al je balken, etc. Ik zou het niet doen.
Met de afbijt methode leg je ook de zwakke plekken bloot als die er al zijn. Dit is vaak een argument dat door straal bedrijven wordt gebruikt maar in feite een beetje de plank mis slaat.
Tip: verfafbijt en dan deel voor deel werken en dat dit deel in de exopyprimer/wash primer (=ets primer) en dan volgende deel.
Zo blijft het overzichtelijk.
- DennisStang
Ik wil dus ook met afbijt aan de slag gaan voor de grotere delen, maar waar kan ik dat spul het beste halen??
Iemand goede ervaringen met bepaald merk ofzo??
Groeten,
Dennis
Iemand goede ervaringen met bepaald merk ofzo??
Groeten,
Dennis
Groet,
Dennis.
SOLD <<< Silver Blue '66 hardtop, vinyl top, 289 Cui, AT, PS >>> SOLD
Weer rustig aan zoekende, nu naar een '67-'68 coupé V8..
Dennis.
SOLD <<< Silver Blue '66 hardtop, vinyl top, 289 Cui, AT, PS >>> SOLD
Weer rustig aan zoekende, nu naar een '67-'68 coupé V8..