vettige bougie

Plaats de jouwe hier.........

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Aron66
Retired Moderator
Contacteer:

vettige bougie

Bericht door Aron66 »

Is het einde nabij als een van de vier bougies vettig is? We zijn namelijk bezig de motorruimte op te knappen, linkerklepdeksel eraf om te spuiten, meteen de bougies eruit gehaald, 3 zijn mooi droog, eentje is vettig. Wordt het tijd voor een revisie, of is iets anders de oorzaak?

Aron (66)
joost

Bericht door joost »

Hoi,

Is je bougie echt vettig? Of zwart-geblakerd en vochtig.
Je bougie kan ook vochtig zijn doordat deze niet ontsteekt (elektrode afstand te groot, defect,...) zodat hij maar draait op 7 cilinders...
Als je je koude motor start en je hebt headers kan je even snel voelen dat alle uitlaatbuizen even warm worden.(heel even voelen maar :ciggy: ) Blijft deze koud dan ontsteekt je bougie niet en verbrandt je mengsel ook niet waardoor je bougie vochtig wordt. Hopelijk is het dus dat maar....

Succes ermee
groetjes
Joost
Aron66
Retired Moderator
Contacteer:

Bericht door Aron66 »

Hoi Joost, als ik hem start loopt hij soms maar op 7 cilinders, na 200 meter loopt hij normaal. Kan niet zeggen of het vet is of zwart vochtig. Zal eens kijken. Als het vettig is, wat zou de oorzaak kunnen zijn?

Aron (66)
joost

Bericht door joost »

Als hij soms op 7 cilinders loopt moet je zeker de oorzaak daar gaan zoeken! Kijk je volledige ontstekingssysteem na...van verdeler tot de betreffende bougie. MIsschien een ingebrandt contact of een draadbreuk, jeweet maar nooit.

Ik denk niet dat de oorzaak ergens anders ligt.

Je vroeg welke oorzaken een vettige (olie) bougie kan hebben...
Wel, als er echt olie aanwezig is op je bougie dan kan dat idd slijtage zijn, zuigerringen,cilinderwand,piston maar wat meer voorkomt (en gemakkelijker te vervangen) is slijtage aan de klepsteeldichtingen! Klinkt erger dan het is.... Origineel heb je 'paraplu-style' klepsteeldichtingen, dat deze na verloop van tijd beginnen lekken is normale slijtage.
In mijn 6 cilinder (zelfde principe) heb ik ze vervangen door teflon klem-klepsteeldichtingen, deze zouden een veel langere levensduur moeten hebben.

Maar, kijk eerst even je ontstekingssysteem na, vooraleer je de oorzaak zo ver gaat zoeken.

SUcces
Groetjes
Joost
Plaats reactie

Terug naar “Restaureren, tips, technische vragen en links”