Startmotor probleem: Bendix loopt klem

Voor alle vragen betreffende Ford/Mustangs van 1964 1/2 tot 1973

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
Sjaaka70

Startmotor probleem: Bendix loopt klem

Bericht door Sjaaka70 »

Al jaren worstel ik met startmotor problemen:
1970 Mustang FB
'69 351W
C4 Automaat

Al twee kapotte startmotoren in minder dan 1000km dus het gaat niet goed. Zie ook mijn eerdere posts; ik heb de correcte starter voor een automaat. En ook komt het Bendix (heet het tandwielmechanisme voorop zo?) lager niet tegen de flexplate zoals ik eerst dacht.
Ik heb de motor en versnellingsbak eruit vanwege andere problemen en kan er nu eindelijk eens goed naar kijken. Probleem is dat het tandwiel van de Bendix klemloopt op de flexplate. Toen de eerste (oude) startmotor kapot ging zijn er metalen delen tussen de tanden gekomen en is de flexplate een beetje beschadigd. Ook is de stalen plaat die tussen het bell house en blok ligt een beetje verbogen bij de startmotor. Bellhouse lijkt goed.
Tweede neuwe startmotor ging kapot na een paar dozijn starts: alu flens barstte! Kortom verkeerd belast.
Het lijkt er dus op dat de startmotor niet goed uitlijnt met de flexplate. Ondertussen nieuwe startmotor, nieuwe flexplate maar hetzelfde probleem. Tandwiel van de starter loopt klem tegen de flexplate en komt niet vanzelf onmiddelijk terug. Dit gaat weer kapot!
Volgende stap is een nieuwe plaat tussen Bellhouse en motor.
Heeft iemand dit al eerder meegemaakt? Suggesties welkom
Ook: heeft iemand een goede motor plaat liggen voor een Kleine Ford Windsor en een 157T Flexplate?
Groeten, Sjaak

1970 Mustang FB, 351W "het zwarte gat aka bodemloze put"
B67FSTB

Re: Startmotor probleem: Bendix loopt klem

Bericht door B67FSTB »

Eerst goed uitmaken welke delen je hebt.
Vermits de startmotor op de bellhousing zit , eerst kijken welke bellhousing je juist hebt.
Daarna kijken welke flexplate je hebt .164th or 157th.
Past de adapterplate tss boite en motor maw komen de gaten voor de starter overeen met de bellhousing.?
Past de startmotor juist in de grote opening van de adapterplate ?
Startmotor 2 of 3 schroeven ?

Mijn eerste gedacht is dat je een 164th flewplate hebt en misschien een 157th moet hebben.
Liever eraan sleutelen dan ermee rijden.
Plaats reactie

Terug naar “1964 – 1973”