Ik heb er al een aantal topics over gevonden maar hierbij maar even wat foto's.
Ik ga of m'n dynamo laten reviseren of een nieuwe kopen.
En weet iemand het type van deze dynamo, want er staat namelijk helemaal niks op voor zover ik weet.
Kan iemand mij vertellen welke aansluitingen aan elkaar moeten?
BAT ->
GRD ->
FLD ->
STA -> als daar al wat aan moet.
Misschien kan je beter een nieuwere halen die meer vermogen levert. En dan eentje met spanningsregelaar ingebouwd. Dan is het nog maar kwestie van 1 draadje naar je accu trekken en klaar! (en misschien een massa draadje maar met de ervaring die je inmiddels hebt, heb je dat snel genoeg in de gaten). Dan heb je in ieder geval genoeg capaciteit voor een moderne radio, versterker, baskist. En dan blijven je lampen nog branden en je bougies nog vonken.
edgar schreef:Misschien kan je beter een nieuwere halen die meer vermogen levert. En dan eentje met spanningsregelaar ingebouwd. Dan is het nog maar kwestie van 1 draadje naar je accu trekken en klaar! (en misschien een massa draadje maar met de ervaring die je inmiddels hebt, heb je dat snel genoeg in de gaten). Dan heb je in ieder geval genoeg capaciteit voor een moderne radio, versterker, baskist. En dan blijven je lampen nog branden en je bougies nog vonken.
Oke klinkt goed, uhm maar hoe zit dat dan waar gaan al die andere draden heen en hoe zit het dan met m'n andere voltage regulator en waar (in de buurt van almere) zijn die dynamo's te koop en voor hoeveel ongeveer.
Nou, bij een dynamo heb je naast de draad die de laadstroom levert, ook aansluitingen voor de veldstroom. In plaats van permanente magneten hebben (moderne) dynamo's een koperwikkeling die een magnetisch veld af geeft als er een stroom door loopt. Het klinkt gek eigenlijk, je hebt dus stroom nodig om stroom op te wekken, maar zo werkt het wel. Ik heb me er verder nooit echt goed in verdiept, maar het zou goed kunnen zijn dat door de de veldstroom te regelen, je de hoeveelheid opgewekte energie kunt sturen. Dat zal dan vrroegah via de exteren spanningsregelaar geregeld worden en tegenwoordig met de solid state techniek in de dynamo geintegreerd kunnen worden.
Sta = Stator en gaat naar de spanningsregelaar
Fld = Field en gaat ook naar de spanningsregelaar
GRD= Ground gaat naar de massa
Batt = Battery en gaat met een dikke kabel gelijk naar de accu
Ik weet t niet zeker meer maar........(even uit t hoofd)
Op je spanningsregelaar staan de letters A.S.F.I
Ik weet dat in sommige gevallen de aansluiting I NIET wordt gebruikt
De aansluiting F correnspondeert met FIELD.
De aansluiting S correnspondeert met STATOR
De aansluiting A zou aangesloten moeten worden NA je contactslot.
Correct me if im wrong...
Waar je de ? bij hebt gezet is niks, zijn bevestigingsschroeven van t inwendige
En ik heb zon zelfde dynamo als op jouw foto en die laad met 75 Ampère dus dat is zat + een elektronische spanningsregelaar.
Daar heb ik er geloof ik nog twee van liggen.
Don`t eat the
yellow snow !?
MII Ghia 302 V8 1976, MET hoodornament
Sierra 2.0 dohc 1992
uhm waar komt die rode vandaan en waar moet die naar toe?? want ik denk dat ik die op één of andere manier toch mis....en heeft dit invloed op de werking van de dynamo als hij niet aangesloten is.
hij is bij mij rood maar ik kan zo niet vinden waar deze heen loopt. Waarschijnlijk is hij ooit vervangen geweest.
De officiele kleur die daar aan vast moet zitten volgens mijn boek is:
grd --> black/red
bat --> black/yellow
sta --> white/black
fld --> white
Als ik het goed heb (ben er eigenlijk zeker van) loopt deze naar het field relais. mijn field relais heeft 4 pinnen de S, R, G en B. en de sta loopt naar de S.
Bedankt voor de reacties alvast, maar m'n probleem is nog steeds niet verholpen, ik heb wel de kabels aangesloten zoals jullie beschrijven aan een tijdelijke nieuwe 38 Ampere Dynamo, ik heb alle kabels nog een keer nagelopen en kabelbreuken hersteld dmv stekkertjes, de Voltage Regulator en Startrelais zijn al vervangen door splinter nieuwe, maar nog steeds geen accu die oplaad.
Kan het aan de accu liggen of de Nul kabel, ik ben het spoor bijster.
Accu is pas 1.5 jaar oud.
ik heb ook zoiets model, die van mij zijn elektronisch, ik heb er nog 2 van liggen in de schuur.
al had ik nou niet zon last van mn rug was ik wel naar almere gereden om je ff te helpen.
De mechanische die er bij mij in zat, was 3 keer groter qua formaat.
Don`t eat the
yellow snow !?
MII Ghia 302 V8 1976, MET hoodornament
Sierra 2.0 dohc 1992
Verchroomde alternator gekocht van Tuff Stuff 140 Amp.
Gekocht bij Summitracing kosten incl. invoerbelasting 166 euro.
Na bestelling 4 dagen later in huis.