Welke leiding voor ATF

Plaats de jouwe hier.........

Moderator: Shelby GT-H

easy1

Welke leiding voor ATF

Bericht door easy1 »

Hallo,

Ik ben van plan om de stalen leidingen die tussen de automaat en de radiator lopen te vervangen door flexibele leidingen. Nu was ik vandaag in de autozaak en daar vertelden ze mij dat ze voor ATF andere leidingen gebruiken dan voor benzine en andere olieën. (een pak duurder ook)

Is het dan zo dat een leiding voor olie niet geschikt is voor atf?
Heeft iemand hier ervaring mee?

Ik heb gewapende flexibele olieleiding liggen, is deze geschikt?
Cobra302
Contacteer:

Welke leiding voor ATF

Bericht door Cobra302 »

die zou ertegen moeten kunnen, die zou ik gebruiken..
'65 F100
2007 KTM 950 SM
65-fastback

Welke leiding voor ATF

Bericht door 65-fastback »

zou wel moeten, je kan navraag doen bij de fabrikant of dealer.
heb die leidingen ook voor mijn bezineellende, de ene kan wel tegenatf, de andere niet.

hoe doe je het trouwens met je nippels aan je bak? welke fitting is dat ? NPT diameter?

heb er zelf ook aan gedacht ivm de bakkoeler.

gr,
gj
Ford Mustang 1965 fastback extreme street/strip; '69 408w, TKO600,
the Shelby recreation + 1969 MACH 1, both currently under construction.
Harley Davidson Fatboy 2003 anniversary
Mustang24
Contacteer:

Bericht door Mustang24 »

Het is niet zozeer er tegen kunnen, het is meer kwestie van druk !
Op die leidingen komt redelijk hoge druk te staan, en dan kunnen die als een "balloneke" opblazen....met alle gevolgen.
De speciale ATF leiding is veel dikker en steviger en kan daar tegen.
Dus GEEN gewone benzineleiding gebruiken !
Keep smiling, your life is shorter than you think !
302ci met Paxton Supercharger... my PlayMobiel...
http://www.mustang24.be
65-fastback

het gebruik van remleidingen gaat wel goed, evenals stuurbekrachtiging etc.

eventueel in de industrie verkrijgbaar.

gr,
gj
easy1

Bericht door easy1 »

Voor de nippels aan mijn bak ... ik ben een autospeciaalzaak binnengestapt en die hadden dezelfde nippels + schroefdraad als diegene die op de stalen leidingen zitten die er standaard opstaan. En aan het andere uiteinde ervan zit een hals waarover je je flexibel kan schuiven.

Ik zal de leiding eens deftig nakijken eer ik ze erop zet. Beter op zeker spelen.

Wat zo'n oliekoeler betreft.
Zet je die in je circuit best voor of na de radiator?

Als er mensen zijn die interesse hebben in die koppelstukjes laat me dan een berichtje. Dit weekend zet ik ze op de automaat en weet ik of ze al dan niet perfect passen. Ze zijn wel niet echt goedkoop, +/- 5€ 'stuk
erpie

Bericht door erpie »

Ik heb vorige zomer de leidingenvervangen door RVS en een koppelslang gebruikt, wel speciale verstrerkte slang voor olie en benzine toepassingen.
Mustang '67 Coupe DLX (Still Under Construction)
edgar
Retired Moderator

Bericht door edgar »

Gewoon hydraulic slang gebruiken. Iedere machinehandel of landbouwmechanisatiebedrijf in een agrarische omgeving kan je er aan helpen. En trouwens ook aan bouten en moeren in inch maten met een behoorlijke sterktegraad.

Ik heb zelf de koppeling tussen hard lines en radiator vervangen door en stuk braided hydraulic slang.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
65-fastback

edgar schreef:.

Ik heb zelf de koppeling tussen hard lines en radiator vervangen door en stuk braided hydraulic slang.
hoeft niet speciaal braided, bij 65 was het ook al rubber (versterkt) tussen de radiator en de hard lines. heb ze ook.

gaat wel vaak iets lekken.
gj
easy1

Bericht door easy1 »

En weet er iemand waar je zo'n extra oliekoeler best plaatst in het circuit?
Voor of na de radiator?
If money is your hope for independence you will never have it - Henry Ford-

-----------------------------------------------------
'66 Coupe, V8 302,

Performer RPM, HEI, Holley 4150, Dual Exhaust
edgar
Retired Moderator

Bericht door edgar »

65-fastback schreef:hoeft niet speciaal braided, bij 65 was het ook al rubber (versterkt) tussen de radiator en de hard lines. heb ze ook.

gaat wel vaak iets lekken.
Nou, bij mij is het lekken pas echt gestopt na het overgaan op flex lines voor het eerste stukje ;-) Ik had ook zo'n 65-er aansluitkitje, heb daar wel de radiatoraansluitingen van gebruikt, maar de stukjes slang niet.

Ik vind braided op die plek zo gek nog niet. Het beschermt toch wat beter tegen opspattende steentjes en ander onheil. Aan de andere kant; graafmachines hebben over het algemeen ook geen braided hoses, dus die slangen kunnen wel wat hebben.

@easy

Volgens mij was het zo dat je de extra cooler in de leiding voor de standaard cooler komt. Zo wordt het grootste gedeelte van de warmte afgevoerd, maar hou je toch nog enige opwarming door radiator water wanneer het erg koud is.
1966 Mustang Convertible, 289 c-code, c4 Cruise-o-Matic, Edelbrock Performer 289 intake manifold, Holley 4160 carb., Pertronix ignition, tri-y headers, CompCams XE256 cam, Ported heads (Jan Alsemgeest specials), dual exhaust.
Bernie

Bericht door Bernie »

Bart,

Waar je die koeler plaatst maakt niet uit, omdat in je radiator ook een koeler zit. Dan staan ze beide in serie. Een extra koeler lijkt me overbodig, maar het kan nooit geen kwaad natuurlijk. I.p.v. een extra koeler, zou ik eerder een exta filter monteren. Want dat zeefje in je boite, stelt niet veel voor.
Wat de leiding betreft: Druk komt er bijna niet op, dus dat is geen probleem. Als jou leiding voor olie is, zou ik niet weten waarom ze niet voor ATF zou kunnen dienen. Daar zou ik niet van wakker liggen.

Bernard
Sway

Re: Welke leiding voor ATF

Bericht door Sway »

Hi Edgar,

Ik zag je bericht van wat jaren terug waarbij jij een deel van jouw transmission oil lines naar de radiator hebt vervangen door braided hydraulic slag deeltjes.

Die delen slang zijn die enforced door een RVS gevlochten mantel? Moet zo'n slang van een bepaalde druk klasse zijn en/of van speciaal materiaal wat tegen ATF kan?

Bij mijn 66-er zitten nog de originele stalen transmission lines er onder (zo lijkt t) die direct zonder enig flexibel deel aan de radiator zijn gekoppeld. Ik wil die vervangen aangezien ik denk dat 1 een haarscheuetje heeft. Ik wil er dan ook een flexibel deel in met een (RVS) braided slang en koppelingen die herbruikbaar zijn (dus niet volledig met knelkoppelingen, maar per leiding ook 1 koppeling met een O-ring seal er in zodat je makkelijk de radiator kan loskoppelen en reconnecten zonder dat je een nieuwe knelverbinding weer moet maken).

Zijn er meer mensen hier op t forum die dat eerder hebben gedaan, foto's? ;-)
Dakloos
Super User

Bericht door Dakloos »

Waarom niet gewoon (nieuwe) stalen leidingen? Voor de aansluiting op de radiator heb je genoeg flexibiliteit in je leidingen en je hoeft echt niet iedere keer een nieuwe knelverbinding te maken. Ik heb die van mij al diverse keren los en weer vast gemaakt zonder problemen.
Erwin

1966 convertible
sjirafje
Contacteer:

Bericht door sjirafje »

Heeft rockauto.com of een van de Europese shops die leidingen niet gewoon op voorraad?
Verzonden vanaf mijn smartphone, tablet of pc zonder Tapatalk.

Mustang Coupe - 1965
http://mustang.sjirafje.nl/agenda.htm
Plaats reactie

Terug naar “Restaureren, tips, technische vragen en links”