Ik heb in m'n 66'er convertible een 68'er blok liggen. Op dit blok zit een stuurbekrachtiging beugel en pomp van een 65 66'er. Nu viel mij vorige week ineens op dat de pulley van de pomp niet in één lijn met de krukas, waterpomp en dynamo-pully ligt. De pomp ligt a.h.w. te veel naar voren. Nu vraag ik me af hoe dit kan? De buitenafmetingen van een 289 zijn in die jaren niet veranderd en gezien de dikte van het staal wat gebruikt is voor de beugel kan deze ook niet verbogen zijn. De beugel is op precies dezelfde manier bevestigd als bij mijn oude coupe. De krusas, waterpomp en dynamopully liggen wel netjes op één lijn, dan zou die van de stuurbekrachtigingspomp dat dan toch ook moeten zijn, of ben ik nu gek?
Dit probleem had ik ook met onze '66 toen het 289 blok er nog in lag.
Ik had er een PS pomp met een smalle vultuit inzitten , ik dacht altijd dat dit het probleem moest zijn.
De PS pomp met een smalle tuit is voor '67/'68 volgens mij.
Dus kort : jullie moeten ruilen van PS pomp , hoogstwaarschijnlijk zijn jullie dan allebeide uit de brand.
[color=darkred][i]'66 mustang coupe 302-5.0 Cobra EFI , AODW-trans. , March underdrive-pully's , 9" locked-rear.[/i][/color] [color=orange]///under-constuction\\\[/color]
De grote vulopening is voor 65 en 66'er modellen. Als je airco hebt staat de vulopening schuin naar achteren maar deze heeft dan wel dezelfde diameter als zonder airco. De beugel hoort bij dit type pomp, vanaf 67 zit er een ander type beugel op en heeft de pomp een smalle vulopening.
Dus het zou allemaal moeten kloppen maar toch zitten de pulley's niet in één lijn....ik snap er geen reet van! Zal morgen en over morgen eens in Didam eens het één en ander vergelijken......
Wil je net een 68er foto opsturen, maar is de foto-upload vanaf deze site verdwenen. Geen idee hoe nu een foto te plaatsen. Heb je een PB gestuurd om hem dan maar naar je prive-mail te sturen.
Imageshack is er nog gewoon. Sleep eens met je muis onder het antwoordvlakje, dan selecteer je wat daar moet zitten, en komt ie weer tevoorschijn. Had ik laatst ook.
Bedankt voor PB. Ik denk wel dat ik weet hoe een 68er setup eruit ziet maar het zou gewoon moeten passen met een 289 blok en een 66er beugel. De beugel zit aan 2 punten op de waterpomp en aan 2 punten aan het blok. Dat past allemaal perfect, alleen de pomp zit dan niet recht tegenover de pulley's (?). Enne....Edze, bedankt voor je aanbod!
Ik zie wel degelijk verschil. Jouw pulley staat veel te ver naar buiten door die uitstulping aan de pomp. Een 68er heeft ook wel degelijk een andere ps pomp. Ik zie ook duidelijk dat bij mijn 68er de riem ook veel dichter langs het bracket liep.
Misschien kan je een andere pully op de PS zetten die iets verder naar binnen valt ?
grtz, Ronald
- 1970 Mach1 Twister Special
- 1979 Indianapolis Pace Car Special *Sold*
- 1979 Indy Pace Car Go-Kart *Sold*
- 2007 Saleen Parnelli Jones # 161
Organiser of Mustang Valley 2009 - 2022
Ik heb vorig jaar een revisie pomp geplaatst in mijn '66-er. Ik had er een '66 pomp in zitten net zoals Erwin.. Echter de vervangende pomp was van het 67/68 type met de smalle vulopening. Ik heb ze naast elkaar gehad en volgens mij zijn de pompen hetzelfde, in ieder geval de voorkant en het pompmechaniek. Het enige dat anders is is de buitenste behuizing en de binnenste behuizing waar de drukzijde van de slang uit komt('66-er zit uit het midden).
Bij de revisie heb ik het het huis en alles verwisseld zodat ik toch weer van buiten een '66 pomp heb. Maar daarbij heb ik ook een nieuwe pulley gekocht en wat me bij deze opviel is dat deze iets groter was maar ook verder naar binnen stond! Misschien is dit dan het overwegen waard? Ik moet wel zeggen dat de repro pulleys(van NPD) slecht zijn.