is dit een IMPCO verdamper, kan hij op zijn kop?

Plaats de jouwe hier.........

Moderator: Shelby GT-H

Plaats reactie
metzijndrie

is dit een IMPCO verdamper, kan hij op zijn kop?

Bericht door metzijndrie »

deze verdamper zit in onze stang:
Afbeelding Afbeelding
nou lijkt hij erg veel op de verdamper die ik tweedehands gekocht 28 jaar terug in mijn oude simca 1100 station inbouwde.
Ik vond niet ergens een of ander merkje dat het een IMPCO is.
Wel vond ik een pijl 'top' die netjes naar beneden wijst.
Nu heb ik de volgende vragen:
- is het een Impco,
- wat is het type en wat zijn de specificaties,
- wat zijn de gevolgen van de pijl 'top' naar beneden monteren,
- heeft iemand een manual van het ding

dit vond ik:
http://cars.rasoenterprises.com/Propane-Impco.htm
Mustang 1967 gebouwd 1966, 2 Door Hard Top, 289 V8 4barrel A-code, 3 traps XP C-4 automaat, 3.00:1 Rear Axle, HEI, Impco L20 converter 300A mixer, dual exhaust, Cragar velgen, int/ext decor group

Gertjan, Jelle, Paul
gert-jan

Bericht door gert-jan »

Ik zal vanavond even een foto maken hoe die bij mij er in zit. Wij hebben alleen in het begin dat we de auto hadden, problemen gehad. Dit kwam dordat er te weinig druk in de slangen zat en dat er onvoldoende warme koelvloeistof naar de verdamper ging, zodat deze bevroor.
Dit heb ik omgelegd en sindsdien hebben wij geen problemen.

Maar ik heb er eigenlijk niet opgelet of de verdamper op zijn kop zat.
1968 Mustang Coupe 289
1974 VW412e
metzijndrie

Bart leverde ook mooi werk http://1966mustang5.maclenet.com/ geeft overzicht- en detailschema's en foto's van zijn gasinstallatie.

maar............ bij ons nog steeds niet lekker starten; het vervangen van de Autolite verdeler door een HEI had in elk geval het verdwijnen van .25 mm speling op de verdeler as tot gevolg. Zie ook http://www.isookzo.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=12731 '289 1967 V8 start slecht'

Verder zoeken leverde op dat de startverrijker van de verdamper gekke dingen lijkt te doen.
Als ik de uitgang van de verdamper los maak (slang los) en luister hoor ik geen gas ruisen terwijl de magneetkleppen van tank en verdamper open staan. Spanning op de aansluiting voor de verrijker geeft een klik maar ik hoor geen gas ruisen. Als ik de vacuumleiding van verdamper naar inlaatspruitstuk los maak bij het spruitstuk en op die leiding onderdruk zuig gebeurt er ook niks.
Als ik de startverrijker spanning geef kan ik via de vacuumslang zuigen en blazen naar de uitgang van de verdamper, maar er ruist geen gas....
Als ik hem op benzine aan de praat gebracht heb kan ik hem daarna wel op gas laten lopen......
Ik denk zelfs dat hij op benzine slecht start omdat dan ook de verrijker spanning krijgt, en er dan een pad ontstaat van inlaatspruitstuk achter carburateur naar de luchtinlaat voor de carburateur via de verdamper.

Gertjan
Laatst gewijzigd door metzijndrie op ma 07 jul, 2008 22:19, 2 keer totaal gewijzigd.
Mustang 1967 gebouwd 1966, 2 Door Hard Top, 289 V8 4barrel A-code, 3 traps XP C-4 automaat, 3.00:1 Rear Axle, HEI, Impco L20 converter 300A mixer, dual exhaust, Cragar velgen, int/ext decor group

Gertjan, Jelle, Paul
6-banger

Bericht door 6-banger »

Doordat de verdamper op zijn kop zit kan dat wel degelijk van invloed zijn.Die pijl voor top moet dus naar boven wijzen.Verder moet je zorgen dat de verdamper altijd ruim beneden de bovenste slang van je radiator zit omdat er anders weinig of geen koelvloeistof doorheen stroomt waardooor hij bevriest.

Wat dat slechte starten aangaat,hoogstwaarschijnlijk is het grote membraam versleten of zit daar een hoop troep.Haal de verdamper er helemaal uit en draai de boutjes van de membraam deksel los.Dan voorzichtig loshalen en kijken of het membraam nog soepel is.Er mogen ook geen plooien inzitten.Is dat in orde,dan voorzichtig met een doekje afdoen,en membram ruimte schoonmaken.Zaakje in mekaar zetten.Dan je magneetafsluiters even van hun stift halen.De stiften schoonmaken met staalwol doet wonderen.In principe zou hij nu moeten werken maar zal wel opnieuw afgesteld moeten worden.

groet Jan
alie-r

Bericht door alie-r »

als je de auto op contact zet blijven de magneetkleppen maar een paar seconden open.
daarna gaan ze automatisch dicht als de motor niet loopt.
daardoor kun je dus ook geen gas aanzuigen.
zou je kunnen proberen met een extra persoon die telkens weer de auto opnieuw op contact zet.
dat die verdamper op z'n kop zit moet voor de werking niet uitmaken, als alles schoon is.
uit gas kan een olie achtige substantie komen en dat kan dan mischien problemen geven.
ik zou hem toch eerst maar eens aan een co kast hangen.
waarschijnlijk ben je dan al een stuk verder.
andre

ford transit 2.0 tdci 2009
ford granada 2.8i ghia 1984 lpg
ford F250 supercab 460ci v8 1978 camper special lpg
ford F150 ranger 5.0i 1985 lpg
ford mustang 200ci l6 1966 sprint
metzijndrie

hoi Andre,
als je de auto op contact zet blijven de magneetkleppen maar een paar seconden open.
daarna gaan ze automatisch dicht als de motor niet loopt.
daardoor kun je dus ook geen gas aanzuigen.
bij deze blijft alles tot de accu leeg is openstaan; er zat eerst een safety device in die zou moeten zorgen voor wat je beschrijft maar die was overbrugt. Ik haalde hem helemaal weg. En als alles weer goed werkt zet ik hem er weer in.

website van een NL Impco webwinkel (tevens adverteerder hier op forum : http://www.lpgsystems.nl/

gj

Gertjan, Jelle, Paul
metzijndrie

Ik weet inmiddels dat het een Impco Model L is.
Het revisiesetje kost Euro 106,90 bij http://www.lpgsystems.nl/index1.html

Ik heb hem nu uit de auto gehaald en start opereren.

gj

Gertjan, Jelle, Paul
metzijndrie

en dit zijn de foto's:
AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeelding

de inwendige viezigheid valt nogal mee; de membramen zijn gangbaar, niet verhard en niet lek.

Hier is een mooi diagnostiek overzichtje voor Amerikaanse gas installaties: http://franzh.home.texas.net/Diagnostic ... review.pdf

En hier een gedetailleerde technische beschrijving en specificatie van de Impco Model L: http://www.teecoproducts.com/catalog/PD ... Series.pdf

En NL American Van forum over afstellen: http://forum.davc.nl/viewtopic.php?t=11 ... d509282635

En de mixer: Impco 300A Series 1 & 20 C1-2: http://www.teecoproducts.com/Catalog/PD ... Series.pdf

gj

Gertjan, Jelle, Paul
dutchlincoln79

Bericht door dutchlincoln79 »

Die smurrie die onderin ligt, wordt vanzelf meegezogen als je je verdamper correct monteert. heb je daar dus ook geen last meer van.
met redelijke zekerheid weet ik dat dit komt door een hoge temperatuur van je verdamper. misschien kan je hem beter in serie met je kachel zetten in plaats van parallel...
metzijndrie

volledigheidshalve onderstaand berichtje van 6-banger; ik stuurde hem een PB:
beste gert jan
heb de fotoś even bekeken.als ik van de fotoś moet uitgaan zou ik zeggen dat het membraam vervangen moet worden.aan de onderzijde waar die smurrie erop zit is het gegolfd zeg maar.dat houd in dat het membraam is aangetast door die troep.
groet jan

Ik ga dus een revisiesetje bestellen.
Ik had hem net prachtig lopen; en dan zo dat ie in een halve krukasomwenteling telkens aanslaat. En dan even gas aan- en uitzetten en meteen helemaal niks meer doen. Dat lijkt mij te duiden op de verdamper die door het wegvallen van de tankdruk een ander instelpunt heeft opgezocht. Dus nieuwe spullen er in.
Die smurrie die onderin ligt, wordt vanzelf meegezogen als je je verdamper correct monteert. heb je daar dus ook geen last meer van.
Dat lijkt me aannemelijk. Is wel even puzzelen om het passend te maken.
met redelijke zekerheid weet ik dat dit komt door een hoge temperatuur van je verdamper. misschien kan je hem beter in serie met je kachel zetten in plaats van parallel...
Als de kachel uit is krijgt hij het dan wel koud......

dank overigens..... :-)
GJ

Gertjan, Jelle, Paul
dutchlincoln79

Bericht door dutchlincoln79 »

Jawel.
Er zijn meerdere mogelijkheden voor het aansluiten van je verdamper, al naar gelang je omgevingstemperatuur en doelgebruik.
-Parallel: Zo zitten de meeste: heet water.
-In serie met aanvoer: Heetste water, kachel wordt iets kouder.
-In serie met retour: Koudste water: kachel wordt het heets. Doorgaans alleen in echt warme delen in gebruik, maar wanneer je alleen zomers in NL rijdt met de auto, een uitstekende manier van aansluiten.
metzijndrie

hoi dutchlincoln,
dank voor je reactie.
Er zijn meerdere mogelijkheden voor het aansluiten van je verdamper, al naar gelang je omgevingstemperatuur en doelgebruik.
-Parallel: Zo zitten de meeste: heet water.
-In serie met aanvoer: Heetste water, kachel wordt iets kouder.
-In serie met retour: Koudste water: kachel wordt het heets. Doorgaans alleen in echt warme delen in gebruik, maar wanneer je alleen zomers in NL rijdt met de auto, een uitstekende manier van aansluiten.
Voorlopig hou ik het even zoals het is, al was het maar omdat de kachel niet aangesloten is, en ik weet nog niet of dat is omdat hij wellicht lekt.
Wat wel bijzonder is: bij de vorige eigenaar werd hij gewoon warm, en toch zitten er geen warmwaterslangen aan.
Ik heb inmiddels bij Volgels Autogas uit Son vandaan:
- een repairkit RK300MI-1/20 voor de mixer
- een repairkit RK-L-2 (siliconen) voor de converter
- een nieuw tonnetje voor de gasleiding
en ga morgen maar is alles vervangen.
Hier is nog de gebruiksaanwijzing; beschrijft o.a. hoe je van gas naar benzine en weer terug zou moeten overschakelen:
Afbeelding

Gertjan, Jelle, Paul
metzijndrie

Vandaag de mixer uitgebouwd, schoongemaakt en revisiesetje gemonteerd.
Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Het binnenwerk was niet een beetje vervuild, maar ongeveer een oliebootje:

Afbeelding

Hieronder zie je de Idle screw, en de 'power' adjuster; de laatse is een klep die je met een sleutel 9/16 kan verdraaien.

Afbeelding Afbeelding

Op de foto rechts staat een rechthoekig stukje kunsstof, het is bedoeld als 'idle screw lock'.
Ik kwam hem in de mixer niet tegen, uit de tekening denk ik af te kunnen leiden hoe hij op de idle screw zou moeten passen, maar het past niet.
Iemand een idee over nut en noodzaak van dit plaatje?

Ik heb de klep afgesteld ('initial adjustment') op ongeveer 0.2 mm, de handleiding zegt tussen de 0.12 en 0.25 mm.
Het geheel uiteraard allemaal netjes schoongemaakt.
Daarna alles gemonteerd en starten en lopen :-) (na een onwillige accuklem opgevoed te hebben)
Nog niet verder afgeregeld want daar heb je immers een kast voor nodig, en eerst wil ik de revisekit van de converter monteren.

Dan nog de hamvraag: waarom is het zo vuil van binnen? De mixer wordt op zijn kop gebruikt. Ik denk dat oliedamp uit de carterventilatie neerslaat in het mixerhuis.
Ik ben dus van plan eerst maar is een tijdje met een open breather te gaan rijden.

GJ

Gertjan, Jelle, Paul
Mustang68

Bericht door Mustang68 »

Dan nog de hamvraag: waarom is het zo vuil van binnen?
Is het geen lpgresidue uit de tank. Normaal moet je verdamper eens in de zoveel tijd aftappen (daarom zit er een bovenkant aan je verdamper) dit hang af hoe schoon de lpg is die je tankt. Het lijkt wel op olie maar dat is niet zogek aangezien lpg ook een olieproduct is :-)
Het gedeelte wat je laat zien komt geloof ik alleen lpgdamp.

Jacco
metzijndrie

Is het geen lpgresidue uit de tank.
Nadat ik de carterventilatie de schuld gaf bedacht ik dit ook; de kleur is meer bruingelig dan 'oude olie zwart'.
De foto die je hier ziet is niet van de verdamper maar van de mixer. In de verdamper zit ook wat residu, maar omdat de verdamper heet gestookt wordt zal er wel minder residu neerslaan.
Ik vraag me af of het nog te maken heeft met het op zijn kop gemonteerd zijn van de mixer. Maar wellicht mag de mixer wel op twee manieren gemonteerd worden. Zoals hij er bij ons in zit, heb ik hem ook op alle andere foto's in mustang met IMPCO arm gezien.

gj

Gertjan, Jelle, Paul
Plaats reactie

Terug naar “Restaureren, tips, technische vragen en links”