Cilinderkop 302 motor

Plaats de jouwe hier.........

Moderator: Shelby GT-H

pingu

Cilinderkop 302 motor

Bericht door pingu »

Hoi,

Sinds vorige week zaterdag heb ik een '78 Mustang gekocht, met 302 motor en een automaat;

Afbeelding

Afbeelding

Bij de koop was bekend dat de motor niet lekker liep, en hij waarschijnlijk op 7 of minder cilinders liep. Ook bouwde hij druk op in het kleppendeksel waardoor er naar verloop van tijd rook uit kwam. Omdat ik het risico wel durfde te nemen, toch maar gekocht.
Thuis aangekomen hebben we de compressie gemeten, hierbij viel op dat;
- 1 cilinder slechts 2 bar leverde
- de linkerkant tussen de 8 en 9,5 bar had.
- de rechtkant 10 tot 10,5 bar had (en 1 op 2 bar)

Toen hebben we de koppen eraf gehaald, de koppakkingen bleken op het oog niet lek. Vervolgens heb ik olie in de cilinders gezet om te kijken of de zuiger (veren) niet lekte. De olie uit de cilinder met de minst gemete compressie was iets eerder weg, maar het scheelde weinig met de rest. Hier komt het verschil van 8 bar dus volgens mij niet door.

Vervolgens hebben we besloten om de kleppen van beide koppen opnieuw te slijpen, mede omdat we er achter kwamne dat de kleppen wat lekten (door er benzine in te zetten).
Tijdens het schoon maken van de koppen kwam ik er echter achter dat er 2 verschillende cilinderkoppen gemonteerd waren, een 302 kop en een D80E (??) kop. Zie de foto's voor de verschillen, de verbrandingsruimte is duidelijk anders. De troep komt van de pakkingresten trouwens :)

302;

Afbeelding

D80E;

Afbeelding

Verder zat er een Edelbrock spuitstuk op en een grotere carb :)

Afbeelding

Afbeelding

Nu is mijn vraag; gaat de motor hier ECHT slechter van lopen? Wat vermogensverlies maakt me niet zoveel uit, zolang heb blok maar netjes loopt. Ik ben er namelijk bang voor, dat wanneer ik een andere kop koop, deze krom of lek zal zijn.
NordicDawn

Bericht door NordicDawn »

De D8OE (waarschijnlijk D8OE-AB?) komt van een 351W uit '78, voor zover ik kan vinden.
1970 Mustang Hardtop
Blurr

Bericht door Blurr »

Als de verbrandingskamers dezelfde inhoud hebben zou ik ze nog wel durven gebruiken maar hoogstwaarschijnlijk is dit niet zo en verklaart dat je compressie verschil tussen beide koppen.
Ander setje zoeken lijkt me het verstandigst

Wel een N00B geweest hoor die ze indertijd gemonteerd heeft :D
Leuke Mustang btw
1967 Thunderbird
Gearz
Super User

Bericht door Gearz »

Zou een originele kop kunnen zijn, heb je een cast nr van de andere weten te achterhalen ?

D8OE
77-84 / 302
77-91 / 351W

77-81 VIN F 302
D7OE-, D8OE, D9OE, D94E

81-84 VIN F 302
D8OE-, D9OE-, D94E-

82-84 VIN M 302
D8OE-, D9OE-, D94E-

77-83 VIN H & G 351W
D5TE-, D7OE-, D8OE-

80-83 VIN G 351W
D8OE-, D8TE-, D9AE-, E5AE-

89-91 VIN G 351W
D8OE-, D8TE-, D9AE-, E5AE-

78-80 D8OE-AB ,351W
VOLUME (CC) 69.0
INTAKE/EXHAUST 1.78/1.45
S/A 351W, stamped rocker arms.

78-80 D8OE-AB , 302
VOLUME (CC) 69.0
INTAKE/EXHAUST 1.78/1.45
S/A 302, stamped rocker arms.

77 D7OE-DA , 302
VOLUME (CC) 69.0
INTAKE/EXHAUST 1.78/1.45

75-77 D5TE-EB , 351W
VOLUME (CC) 60.4
INTAKE/EXHAUST 1.84/1.54
Internal air-injection ports.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Mustang Den Haag

Bericht door Mustang Den Haag »

Dit zijn hogedruk koppen die andere niet,dus meer compressie.

Afbeelding

GR ROB
_________________________________________________________________________________________________________
Enjoy Life Today, don't wait for it...
pingu

Bericht door pingu »

Op die kop staat naast 302 ook nog A4B D6(of 5) E. Deze zie ik niet in het lijstje van Gearz terug, dit is dus geen standaard mustang kop? Weet iemand hier wel de inhoud van? Ik ga morgen in ieder geval om onderdelen, en kijk dan meteen of ze ook nog een D80E kop hebben.
Het is inderdaad vrij stom zoals dit gemonteerd zat, maar zou dit echt kwaad kunnen qua slecht lopen? Als de motor er nog netjes mee loopt loop ik namelijk liever het risico niet om een lekke of kromme kop te gaan monteren..
Gearz
Super User

Bericht door Gearz »

A4B-D5OE = 75-'79 302

Is volgens mij een "revision" aanpassing/doorontwikkeling van de
D5OE-GA, A3A, A3B (
Durf er echter mijn hand niet voor in het vuur te steken.)

D5OE-GA, A3A, A3B
VOLUME (CC) 58.2
INTAKE/EXHAUST 1.78/1.45
Internal air-injection ports. (te zien op foto)
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Blurr

Bericht door Blurr »

Wat je ook nog zou kunnen overwegen is ff langs een machinefabriek te gaan en te vragen wat het kost om de verbrandingskamers van die ene kop naar de maat van de andere kop te laten frezen.
Voor een cnc frezer is dit een peuleschil :D

Maar wees er dan wel van verzekerd dat kleppen / inlaat en uitlaat kamers indentiek zijn
1967 Thunderbird
DennisII

Bericht door DennisII »

Je hebt 1 cil met een compressie druk van 2 bar en druk opbouw onder het kleppendeksel. Dit verteld mij dat je een lekkende zuiger hebt. De druk onder het kleppendeksel staat rechtstreeks in verbinding met het carter. Een lekkende klep zou terugblazen in de inlaat of uitlaat. Je moet dus gaan zoeken naar gebroken zuigerveren, gat in de zuiger of een beschadigde cilinder wand. Dat je olie op die zuiger bijna net zo snel weg lekte als bij de andere cilinders zegt alleen maar wat over de viscositeit van de olie en de temperatuur. Dat die olie al iets sneller weg was zegt al genoeg...
Je hebt rond de 2 bar verschil tussen links en rechts, en verschillende koppen. Dat wil dus zeggen dat het volume van de verbrandings ruimte van deze koppen niet hetzelfde zijn. Ik zou echt noooooooit 2 verschillende koppen monteren. De kop is een vrij ingewikkeld stukje techniek als je er een beetje induikt dan zie je dat ieder type kop zijn eigen karakterestiek heeft. Dus je motor zal nooit echt lekker gaan lopen met 2 verschillende koppen.
Je bent bang voor een kromme kop als je een andere koopt? Ik zal je vertellen ook je eigen koppen kunnen nu krom zijn en gaan lekken op de koppakking. Ik raad je aan altijd een kop te laten vlakken voor je hem monteert. Kost een paar tientjes bij een motoren revisie zaak. Zou ze dan ook gelijk laten reinigen en persen, weet je gelijk of er scheuren in zitten . Deze scheurtjes kunnen zo klein zijn dat je ze niet ziet met het blote oog kan zien.
Er kan je een hoop ellende bespaard blijven als je nu een beetje tijd en geld in die koppen stopt voor je ze terug plaatst.
Mustang II 1978 302 V8 Targa.
olaf

Bericht door olaf »

Je hebt idd een kop met 69 cc en eentje met 58,2. Ik heb nog een lopend blok liggen met d80´s. Blok liep altijd goed. Staat hier weg te roesten. Als je de kop er zelf af haalt mag je´m hebben.
Mercury Cougar '68
Mercury Villager ´94 for sale (teab)
Chevrolet Corvette '91
Gearz
Super User

Bericht door Gearz »

olaf schreef:Ik heb nog een lopend blok liggen met d80´s. Blok liep altijd goed. Staat hier weg te roesten. Als je de kop er zelf af haalt mag je´m hebben.
Kijk, da's nog eens een sympathieke geste ! :smt023
Blurr

Bericht door Blurr »

olaf schreef:Je hebt idd een kop met 69 cc en eentje met 58,2. Ik heb nog een lopend blok liggen met d80´s. Blok liep altijd goed. Staat hier weg te roesten. Als je de kop er zelf af haalt mag je´m hebben.

Wil ik evt wel t draaiend gedeelte overnemen ;)
1967 Thunderbird
metzijndrie

Bericht door metzijndrie »

ik heb nog een paar koppen liggen ; staat 8K13 tussen de 6de en de 7de tuimelaar; wat voor kop is dat of staat er nog ergens een nummer?

gj

nagekomen: op de pasvlakzijde staat D80E (8 slechter leesbaar)
kleppen
44.5 mm - 1 3/4"
36.5 mm - 1 7/16"
Mustang 1967 gebouwd 1966, 2 Door Hard Top, 289 V8 4barrel A-code, 3 traps XP C-4 automaat, 3.00:1 Rear Axle, HEI, Impco L20 converter 300A mixer, dual exhaust, Cragar velgen, int/ext decor group

Gertjan, Jelle, Paul
Gearz
Super User

Bericht door Gearz »

metzijndrie schreef:ik heb nog een paar koppen liggen ; staat 8K13 gj

nagekomen: op de pasvlakzijde staat D80E (8 slechter leesbaar)
Die 8K13 is een cast date code 13-November-1978

:wink:
pingu

Bericht door pingu »

Ik heb van Olaf het gehele blok overgenomen. Ben nu bezig om het oude blok uit te bouwen, het 'nieuwe' blok van Olaf wou ik eerst echter even testen omdat dit lang heeft stilgestaan. Hiervoor heb ik nu een bougie gemold en daarop een aansluiting voor perslucht gelast, zodat ik een lektest kan uitvoeren. Ik vraag me echter af hoe ik dit precies verder moet gaan doen, ik las namelijk ergens dat 10 tot 20% lekkage ok is, maar hoe ga ik dit percentage controleren? Ik dacht er zelf aan om de compressor op druk te laten komen, en dan uit te schakelen. Vervolgens de lektest starten en de tijd noteren na bijvoorbeeld een drukverlies van 3 bar. Door de tijd te vergelijken met de verschillende gemeten cilinders tijdens de compressietest kan ik zo wel op een redelijke richtlijn komen dacht ik. Iemand nog andere ideeen?
Hoe kan ik verder achterhalen of dit ook een 302 blok is, uit de bloknummers blijkt dat het een blok uit 1980 is, volgens Olaf kwam het uit een busje en was het een 302. Ik wil echter wel ff iets kunnen controleren voordat ik toch per ongeluk een ander blok inbouw :)
Plaats reactie

Terug naar “Restaureren, tips, technische vragen en links”