Sinds vorige week zaterdag heb ik een '78 Mustang gekocht, met 302 motor en een automaat;

Bij de koop was bekend dat de motor niet lekker liep, en hij waarschijnlijk op 7 of minder cilinders liep. Ook bouwde hij druk op in het kleppendeksel waardoor er naar verloop van tijd rook uit kwam. Omdat ik het risico wel durfde te nemen, toch maar gekocht.
Thuis aangekomen hebben we de compressie gemeten, hierbij viel op dat;
- 1 cilinder slechts 2 bar leverde
- de linkerkant tussen de 8 en 9,5 bar had.
- de rechtkant 10 tot 10,5 bar had (en 1 op 2 bar)
Toen hebben we de koppen eraf gehaald, de koppakkingen bleken op het oog niet lek. Vervolgens heb ik olie in de cilinders gezet om te kijken of de zuiger (veren) niet lekte. De olie uit de cilinder met de minst gemete compressie was iets eerder weg, maar het scheelde weinig met de rest. Hier komt het verschil van 8 bar dus volgens mij niet door.
Vervolgens hebben we besloten om de kleppen van beide koppen opnieuw te slijpen, mede omdat we er achter kwamne dat de kleppen wat lekten (door er benzine in te zetten).
Tijdens het schoon maken van de koppen kwam ik er echter achter dat er 2 verschillende cilinderkoppen gemonteerd waren, een 302 kop en een D80E (??) kop. Zie de foto's voor de verschillen, de verbrandingsruimte is duidelijk anders. De troep komt van de pakkingresten trouwens
302;

D80E;

Verder zat er een Edelbrock spuitstuk op en een grotere carb

Nu is mijn vraag; gaat de motor hier ECHT slechter van lopen? Wat vermogensverlies maakt me niet zoveel uit, zolang heb blok maar netjes loopt. Ik ben er namelijk bang voor, dat wanneer ik een andere kop koop, deze krom of lek zal zijn.