Vraagje over motor en verbruik

Plaats de jouwe hier.........

Moderator: Shelby GT-H

Gearz
Super User

Bericht door Gearz »

Geloof me of niet maar ik heb dus echt al eens een 302 gezien die op 4 cilinders liep
Het bleek een compressor te zijn, en dan bedoel ik geen supercharger maar een 302 met 1 barrel carb waarvan één bank dienst deed als aandrijving voor de andere bank die als compressor dienst deed. Ik geloof één of ander US army ding.

Het klinkt idioot, ik weet het.

Uiteraard (en deze jongen stelt een voor hem serieuze vraag) is het onmogelijk om een doodoriginele 8 cilinder op 4 cilinders te laten draaien.
Het zou een andere ontsteking en ontstekingsvolgorde vergen , andere intake etc. Niet zo simpel maar inderdaad, er zijn V8's met cilinder uitschakeling, uiteraard electronisch geregeld al was dit destijds (Cadillac Seville) niet zo'n succes. Mercedes heeft het destijds ook geherintoduceerd in de S-klasse.
Zo raar was de vraag dus eigenlijk nog niet.

Zie hier de link, (foto werkt helaas niet meer) naar de 302 compressor.

http://www.network54.com/Forum/119417/t ... ith+a+1bbl

Michel.
Laatst gewijzigd door Gearz op wo 10 feb, 2010 23:24, 2 keer totaal gewijzigd.
'70 440hp - 590NM 347 EFI Stroker, Astro A5 manual, 9" 3.50ls, '12GT disc-disc, R&P.
Henri

Bericht door Henri »

Cilinder uitschakeling gebeurt voornamelijk met de modernere modellen die elektronische kleppen hebben, en waarbij lift e.d elektronisch geregeld wordt.

Hier worden de kleppen licht open gezet zodat de betreffende cilinder(s) geen compressie heeft en daardoor ook minder verlies.

Maar als zuinigheid belangrijk is, geen V8 nemen ;)
65'er Mustang 331 S/C Coupe
06 Audi A4 2.0TFSI S-line
95'er Golf III cabrio
75er C Kadett coupe
75'er C kadett Coupe GT/E
73'er Simca Rallye
351-V8-power

Bericht door 351-V8-power »

Of het nu kan of niet dat boeit me eigenlijk niet.
Dat Bram er over nadenkt vind ik mooi.

In de middeleeuwen werden pioniers en andersdenkenden opgehangen of op de brandstapel gezet puur omdat de meute hen niet begreep en voor gek verklaarde. Dagelijks profiteren wij nog van hun denkbeelden, ideeën en uitvindingen.
Wie weet gaat Bram over tien jaar de geschiedenisboeken in als de uitvinder die een V8 verbrandingsmotor 1: 30 kan laten lopen.

Gr Ed
69 Grandé 351W Copper Flame
Henri

Bericht door Henri »

Denk het niet, veel zuiniger is allang mogelijk ;)
65'er Mustang 331 S/C Coupe
06 Audi A4 2.0TFSI S-line
95'er Golf III cabrio
75er C Kadett coupe
75'er C kadett Coupe GT/E
73'er Simca Rallye
Ghost Rider
Donateur 2014
Contacteer:

Bericht door Ghost Rider »

351-V8-power schreef:Of het nu kan of niet dat boeit me eigenlijk niet.

In de middeleeuwen werden pioniers en andersdenkenden opgehangen of op de brandstapel gezet puur omdat de meute hen niet begreep en voor gek verklaarde. Dagelijks profiteren wij nog van hun denkbeelden, ideeën en uitvindingen.
Wie weet gaat Bram over tien jaar de geschiedenisboeken in als de uitvinder die een V8 verbrandingsmotor 1: 30 kan laten lopen.

Gr Ed
:roll:
1970 Sportsroof Plain Jane Sleeper - the Chickenwing Special
302 Clevor- 4 Spd HURST - 3.50 9" Traction-loc rear
LESS IS MORE !
brammeke11
Contacteer:

Bericht door brammeke11 »

LOL

Allé. Eind goed al goed.

Vraag maar aan een mod of ze deze topic verwijderen want het waaaay off-topic geworden (weeral)
[img]http://i642.photobucket.com/albums/uu144/brammeke11/Fastbackfan4ever.jpg[/img]
Mustang68

Bericht door Mustang68 »

GM heeft displacement on demand:
http://www.superchevy.com/technical/eng ... index.html

Jacco
soulreaper

Bericht door soulreaper »

351-V8-power schreef:Of het nu kan of niet dat boeit me eigenlijk niet.

Gr Ed
Denk toch eens na de branstoftoevoor van een oude V8 is onmogenlijk af te koppelen per cilinder. omdat je met die manifold zit en een carburator. is geen injectie. dus elke cilinder krijgt brandstof/ zuurstof mengeling.
=> je kan ze niet op 4 zetten enkel via je onsteking maar daar heeft emiel al een voorbeeld van gegeven. en daar blijf je ook brandstof gebruiken.
en je zou u vuurvolgorde ook moeten uitpluizen. want anders zal hij nooit draaien als je 4 willekeurige zou uitschakelen.

Dus bij oude zal het niet lukken.

bij die nieuwe eco denkende SUV bouwers :? ja word het gedaan.
GREATZ Davy
1966 Mustang Coupe, 289cid 2V
1997 Mercedes Vito 2.3 TD
Brunetti

Bericht door Brunetti »

soulreaper schreef: bij die nieuwe eco denkende SUV bouwers :? ja word het gedaan.
"eco SUV" klinkt voor mij toch een beetje als een tegenstrijdigheid :?
net zoals die gas eergisteren in de bandencentrale : "Die Mustang moet nogal zuipen ?" Tja DOH !!! Anders had ik wel een 2PK'tje gekocht :roll:

Brunetti
1968 Mustang Fastback 289ci GT350 clone
soulreaper

Bericht door soulreaper »

was ook sarcasme. het gaat er om dat ze een grote krachtige auto willen en niks verbruiken. das ook tegenstrijdig.

Denk dat een 2CV en andere kleine auto's ook veel verbruiken. omdat ze zo klein zijn moeten ze hogere RPM maken om toch beetje vooruit te gaan. zal toch al rap kleine 10l zijn als je wat autostrade doet 120km/u
GREATZ Davy
1966 Mustang Coupe, 289cid 2V
1997 Mercedes Vito 2.3 TD
Brunetti

Bericht door Brunetti »

soulreaper schreef: Denk dat een 2CV en andere kleine auto's ook veel verbruiken. omdat ze zo klein zijn moeten ze hogere RPM maken om toch beetje vooruit te gaan. zal toch al rap kleine 10l zijn als je wat autostrade doet 120km/u
ik snap je redenering hier, heb die vroeger ook gebruikt om in discussies, maar fik denk toch dat de meeste kleine wagens met een kleine motor minder zullen verbruiken aan 120 dan een grote met grote motor. zeker een 2PK vgl met een Mustang... daarbij, niet alleen de cilinderinhoud telt, maar gewicht, aerodynamica, aantal en type versnellingen, breedte van de banden etc etc
maar who cares uiteindelijk, zolang ge met de mustang geen tienduizenden kilometers per jaar rijdt, gaat ge dat verschil niet voelen in uwen portemonee. is een beetje hetzelfde verhaal als diesel of geen diesel...

Bruno
1968 Mustang Fastback 289ci GT350 clone
EuroBirdNL

Bericht door EuroBirdNL »

een V8 rijd je inderdaad niet om brandstof te besparen.
wel is het mogelijk om zuinig om te gaan met brandstof met een V8 8)
enkel, geen plezier van de V8......

mijn 4.6 V8 T-Bird (1720 kilo + automaat) verbruikt tussen de 1000 / 1500 rpm maar 9,32 liter op de 100....
is eigenlijk wel een beetje een sport geworden om een V8 zo min mogelijk te laten verbruiken.
terwijl ik de V8 met een beetje doortrappen dik 19 liter laat zuipen....

wil je écht zuinig rijden koop een kleine diesel, wil je kracht met V8...koop een amerikaan 8)
[url=http://www.spritmonitor.de/de/detailansicht/377174.html][img]http://images.spritmonitor.de/377174.png[/img][/url]
Mark5
Contacteer:

Bericht door Mark5 »

Als je injectie hebt zou je om en om een injector kunnen overslaan. Het moeilijkste is dan om de compressie van overgeslagen cylinders te voorkomen. Je zou een gat naast de boegie moeten boren en daar een hydrolische slang en ventiel op kunnen zetten, die geopend is als je geen compessie wilt. Het probleem is waarschijnlijk dat bij normaal, als de klep dicht is de temperatuur nogal oploopt, en of een klep daar tegen kan? Je stationair toerental moet ook hoger.
De ontstekings volgorde is (Links en rechts)
LLrLrrLr
en met overslaan:
L-r-r-L-

Het zal dus als een boxermotor klinken, ook mooi.

Mark
Cobra302
Contacteer:

Bericht door Cobra302 »

een Ford Fusion schijnt ook best lekker te rijden.....
'65 F100
2007 KTM 950 SM
Mark5
Contacteer:

Bericht door Mark5 »

Als je kleppen openzet heb je wel kans op dit:

http://www.youtube.com/watch?v=QRI-174tQ6U
Plaats reactie

Terug naar “Restaureren, tips, technische vragen en links”