Jorg,
Binnenkort wil ik ook m'n lagers vervangen. Ik heb alvast het nodige opgezocht op internet. Hieronder heb ik mijn (voorlopige) werkwijze samengevat. Laat maar weten als er nog ideen zijn of zaken die je beter niet doet ... :
Maak de de flens op de steekas los van het 9'' huis. Ik vermoed dat ook de 'backing plate' met de remschoenen dan mee los komt :
Monteer tijdelijk de trommel omgedraaid en zet de bouten vast. Gebruik een rubberen hamer om op de achterzijde van de trommel te slaan. Hopelijk komt de steekas met lager los :
Bij vervanging van de lagers dien je ook de afdichtingsringen te vervangen. De oude eruit krijgen kan je met behulp van 2 vijzen :
Binnenin ziet het 9'' huis er dan zo uit. achteraan zie al het lager van het differentieel :
De nieuwe dichtingsring kan erin :
Dat doe je best met een (zelf gemaakt) cillinder vormig kunstoffen bus, dit om de ring met gelijke kracht erin te slaan. Al meerdere mensen hebben die ring naar de vaantjes geholpen op andere manieren ... :
Nu moeten de nieuwe lagers op de steekassen :
Als je de gelukkige bezitter bent van een super 'trekker', kan je op deze manier de lagers verwijderen :
Anders zal je de oude lager moeten wegslijpen. Slijp nooit tot in de as !! Leidt alleen maar tot onbalans achteraf. Het laatste van de binnenring kan je beter met een bijtel eraf slaan. Ik dacht dat er nog een afstandsring naast het lager zit, een 'crush sleeve', maar ben niet zeker ... :
Het nieuwe lager monteren kan met behulp van een passend stuk buis :
... of op deze manier :
Nu kan het boeltje terug in elkaar :
Ter info nog wat vershillen tussen de flenzen :
... en de steekassen. '28' en '32' slaat op de vertanding aan het andere eind van de steekas en is vooral belangrijk bij het bestellen van differentieel onderdelen ... :
Ziezo, ik hoop dat dit je een stuk kan helpen ... Neem zelf wat foto's van je vervanging. Dan kan ik ze aan mijn werk beschrijving toevoegen
m.v.g.
Hans.